Összes oldalmegjelenítés

Fordítsd oda a másik orcádat is!


„Hogy jó győztes légy, még jobb vesztesnek kell lenned.”
/Michael Schumacher/


 „Szeretném még egyszer hangsúlyozni, hogy a Forma–1-es autók prototípusok, amelyeket részek százaiból építenek meg. Hogy ebben néha valami meghibásodik, számomra teljesen logikus, ezért a kétség kívül kiábrándító montreali hétvége miatt sem fogom elveszíteni a lelkesedésemet és a hitemet a csapattal szemben. Ahogy eddig is, ezután is hiszek a közös projektünkben és abban, hogy a Mercedesszel valami nagyszerűt építhetünk fel. Itt senki sem vonható felelősségre, mivel az ilyen szerencsétlen esetek a versenysport részét képezik. Biztos vagyok abban, hogy most a csapatban mindenki még jobban odateszi magát. Ezért a kiesésem után azonnal összeültem a versenymérnökeimmel, és megbeszéltem, miként tudnánk a következő versenyen előrébb jutni, valamint, hogy a következő napokban is kapcsolatban maradunk. A kiesés egyetlen előnye az volt, hogy mivel eredetileg is úgy terveztem, a lehető leggyorsabban visszarepülök a családhoz, így a verseny hátralévő részét arra használtam, hogy még a közönség miatti nagy forgalom előtt a reptérre érjek.”

Egy nyilatkozat olykor sokkal többet mond annál, mint ami benne van. Itt van például ez a tegnapi (június 11.) bejegyzés Michael Schumacher honlapjáról. Ahogyan a montreali hétvégén több alkalommal, a kerpeni prototípusokról beszél és azok meghibásodásának törvényszerűségéről. Aki figyelemmel követte a Hétszeres és a Mercedes 2012-es történetét, pontosan tudja, ezen szavak ugyan igazak, mégis csupán közhelyként beszélnek el a kínos valóság mellett – továbbra is valós reakció nélkül hagyva a szurkoló számára elfogadhatatlant. Ugyan már, mind a 24 autó prototípus, ilyen mértékű meghibásodás mégsem történik egyikkel sem, csak a hetes rajtszámú Mercedesszel!

És éppen ez a tény leplezi le e nyilatkozatot, melynek valójában nem tartalma, sokkal inkább a léte bír komoly mondandóval. Schumacher is emiatt hangsúlyozza annyira a fenti érveket saját pechszériája kapcsán. Mármint a rendkívüliség miatt. Annak mértéke ugyanis már általános felháborodást keltett a rajongók körében – alaposan megerősítve az eddig csupán indulatból és lappangva előtörő összeesküvés-elméleteket a Mercedesszel kapcsolatban. Mint azt már Montreal előtt kifejtettük, Schumi kudarcszériája a csapat számára is hatalmas presztízsveszteséget jelent. Hiába szállítja ugyanis a brackley-i gárda az értékes pontokat másik autójával, az a szárnyfeszegetős groteszk jelenet, nem ezt, hanem a dilettantizmus és hiteltelenség fogalmát juttatja először az emberek eszébe. És minél több ilyen eset van, ezt annál nehezebb lesz elfeledtetni velük – nyerjen közben a csapat akárhány versenyt.

Szorul a hurok a Mercedes nyaka körül, és most az – amúgy teljes joggal – erősödő támadások és gyanakvás kereszttüzében ki tart eléjük védő pajzsot? Éppen a leginkább szenvedő fél, Michael Schumacher. Hogy csapata az eddigi teljesítményük alapján megérdemli-e a fenti nyilatkozathoz hasonló gesztusokat, erősen kérdéses. Ahhoz viszont kétség sem fér, mekkora lelki erő és higgadtság szükséges egy ilyen időszak mély és rideg sötétjében ücsörögve mosolyt erőltetni a meggyötört arcra, valamint kiállni azok mellett, akik segítség helyett inkább akadályozzák az onnan való kijutást. A sikeresség felé úton viszont nincs más választás. Márpedig célja még most is ez. Így akárhány újabb pofon csattan is arcán, ő tudja, a visszaütéssel nem jut közelebb hozzá, csakis azzal, ha lehajtott fővel tovább megy.


Schumachert pontosan ez különbözteti meg a legtöbb kollégájától. Stefano Domenicali nyilatkozta a németről tavaly: „Michael a pályafutása során egyetlen rossz szót sem mondott a csapatról, soha nem szidalmazott senkit. Ezt soha nem fogom elfelejteni. Ilyen tulajdonsággal csak kevés pilóta büszkélkedhet.” Ennek köszönhető, hogy még a versenyt követő első felindultságában sem kérdőjelezi meg soha a csapat épelméjűségét, mint Rubens Barrichello tette velük a Nürburgringen, 2009-ben, és nem kezd panaszáradatba és diszkriminációra utaló célozgatásokba a fájdalmát az egész világ felé továbbító mikrofonok előtt, mint Nico Rosberg tavaly Indiában. Talán megérdemelné a Mercedes, talán hatásosabb lenne, talán „nagyobbat szólna”, de a csapatra és főként közös jövőjükre (már ha valóban lesz ilyen) nézve semmiképpen sem lenne építő jellegű. Márpedig a jelen helyzetben, amikor is a felelősség a hondás korszakhoz hasonló mértékben kezd elveszni csapaton belül, Michaelen ez vajmi keveset segítene. Ő ugyanis hatalmas rutinjával már pontosan tudja, hogy a gödörből való kijutáshoz két dologra van szüksége – mégpedig egy időben: saját higgadtságára, mely kitartásra és a lehető legjobb munkára sarkallja őt, illetve csapatára, akik eddigieknél klasszisokkal jobb munkája nélkül saját teljesítménye mit sem ér. Előbbi azt biztosítja, hogy a kormányt biztos kezek fogják, utóbbi viszont azt, hogy egyáltalán legyen mit fogniuk…

Schumi mostani nyilatkozata – bár tartalmával ennek ellenkezőjét próbálja erősíteni – azt bizonyítja, a Mercedes csapatnál hatalmas a baj. Michael 2012-es mélyrepülése immáron hét verseny óta tart, hibások és okok viszont egyre inkább nincsenek. A csapat közleményei tudniillik rendre kihangsúlyozzák: a sok hibában nincs szerepe sem Schumacher vezetési stílusának, sem a csapat minőségellenőrzési módszereinek, sem a két versenyzői szerelőcsapat összetételének, sem pedig annak, hogy a két autó között bármiféle különbség is lenne.
Pedig a különbség hatalmas: hét célba érkezés és 67 pont áll szemben öt technikai hibával és 2 ponttal – illetve nulla ok számos igen súlyos okozattal. A csapat véleményét illetve magyarázatát (mindenki egyenlő és minden ugyanolyan a két autón) éppen az teszi abszurddá, hogy olyan dolog nemlétezését próbálják elhitetni a külvilággal, ami nem hogy van, de hatalmas nyomaiba mind ők, mind Schumacher, mind pedig rajongóik hétvégéről hétvégére orra buknak… Ha nincs akadály, mitől van esés? És ha nincs esés, mégis honnan azok a kék-lila foltok?

Persze az imázs védelméért olykor szükség van az ámításra – még ha az teljességgel hihetetlen és hiteltelen is –, és Ross Brawn vagy Norbert Haug kommunikációja ily módon teljesen érthető. Az viszont már koránt sem olyan egyértelmű, hogy mindehhez Michael Schumacher is azonnal csatlakozzon. A Hétszeres ezzel tulajdonképpen egy ritka, és ezért igencsak értékes emberi tulajdonságáról tesz tanúbizonyságot: képes a megbocsátásra és a felejtésre. Persze hogy vérprofi, már régóta tudjuk. Aki anyja halála után pár órával képes a külvilágot tökéletesen kizárva autóba ülni, majd tükörsima győzelmet aratni, vagy higgadtan végignézni amint mögötte pár centire lángra lobban a kifröccsenő üzemanyag, abban bízva, hogy csapattársai úgyis megoldják, attól a mostanihoz hasonlatos gesztusok koránt sem meglepőek.

Mert ez a fenti nyilatkozat bizony nemes gesztus volt a javából! A külvilág felé, mert békességre int és védi a csapatot a támadásoktól, de a csapat irányában is, mert olyan bizalmat sugall, amely nem törődik a múlttal, csakis a jövővel. Schumit ez a hozzáállás és képesség emelte ki az átlagból, ez tette vezéregyéniséggé korábbi csapatainál, s ez vezette sikerre a nagy kudarcok után is.

Hogy most is így lesz-e, nem rajta fog múlni – sokkal inkább csapatán. Amennyiben a Mercedes képes lesz felnőni Schumi gesztusához, és valóban érdemessé válik arra, amit most (és már korábban) Michael Schumachertől kapott ajándékba, nyilván sikerülni fog. Ha nem, akkor pedig Schumival együtt fognak veszíteni – de koránt sem ugyanúgy. Azt tudniillik lehet emelt fővel, de lehet szégyenkezve is.

A különbség csupán morális jellegű, de mint a mottónknak szánt Schumi-idézetből kiderül, annál nagyobb. Az ugyanis rávilágít: a jó vesztes is lehet győztes, miként a rossz győztes is veszíthet. Mégpedig igen sokat.

Reméljük, még nem késő felébredni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése