Összes oldalmegjelenítés

Titkok a Mercedes W03-ról


Az Auto Motor und Sport német szaklap komoly titkok nyomába eredt. A Mercedes csapatnál tudniillik a barcelonai tesztek során kimondottan nagy a titkolózás. Persze nem ők az egyetlen csapat, amely minden egyes bokszba állásnál azonnal letakargatnak ezt-azt (bár a német lap munkatársai szerint náluk a szokásosnál is feltűnőbb a titkolózás), azért arra mindenképpen érdemes odafigyelni, mire helyezik a legfőbb hangsúlyt – tudniillik takargatni csak akkor szokás, ha van is mit… Márpedig a Mercedesre minden visszajövetelt követően rákerül egy lepel az első szárnyra, valamint szerelők hada csoportosul a kocsi hátuljánál is. A német szakíróknak meg is van az ötletük arra, miért!

Amikor az első tesztnapot követően arról faggatták Michael Schumachert, hogy működik az orrkúpba épített passzív F–csatorna, a „hétszeres” viccesen hárította a választ. Csakúgy, mint csapattársa, Nico Rosberg, aki nyilván nem olvasott F1-es témával foglalkozó újságot az utóbbi hónapokban – tudniillik azt sem tudta, miről van szó…
Persze ha van egy találmányod, ami komoly újdonságot jelent, nyilván megpróbálod megvédeni azt, amennyire csak lehet. És a Mercedes pontosan ezt teszi. Hiába ugyanis a sok-sok elemzés arról, miként működik az említett titkos fegyver, valószínűleg vannak részletek, amik bár fontosak, mi mégsem ismerhetjük őket.


Egyre aktívabb passzív F–csatorna

Egy bizonyos: az F–csatorna nyilván a csapat rendelkezésére áll. Működéséről eddig annyit tudunk, hogy az orrkúpba belépő levegő bizonyos mértékű nyomás hatására (vagyis bizonyos sebesség mellett) átáramlik az elsőszárny tartóelemébe, onnan pedig a kocsi alá. Ennek eredményeképp a vezetőszárnyat érő légáramlatok tisztábbak lesznek, az alulról érkező felgyorsult levegő pedig kezelhetőbbé teszi a kocsi alá érkező áramlat mennyiséget is. A szerkezet emellett csökkenti a légellenállást is, mely a végsebesség növekedését eredményezi, valamint lehetőséget ad arra, hogy az első szárnyak kicsit meredekebb állással fussanak – nagyobb leszorítóerővel szolgálva a kanyarokban úgy, hogy közben az egyenesekben nem csökken a sebesség.
Eddig a szakmabeliek kukkolásokból és mérnöki tapasztalataikból kovácsolt elképzelése. Csakhogy a beszámolókban hallott titkolózás továbbra sem hagyja nyugodni kíváncsiságunkat. A mostani tesztek második napján megfigyelhető volt, hogy a Mercedes a bemutatón látott egyedi vezetőszárny mellett a tavalyi változatot is próbálgatta – nyilván a pontosabb összevetések érdekében. Mindez ugyancsak azt támasztja alá, hogy a csapat különös gondot fordít a kocsi első traktusának fejlesztésére.

Ha igazak a híradások, bőven van mit takargatnia a Mercedesnek...

...persze azért mindent sosem lehet. Itt viszont a tavalyi elsőszárnyat láthatjuk Schumi autóján...


Dupladiffúzor újratöltve?
Akárcsak a hátsóéra. A még nagyobb titok ugyanis az Auto Motor und Sport szerint itt lapul, mégpedig a diffúzor környékén! Már a bemutató során olvasni lehetett híreket arról, hogy a diffúzoron önálló, külön véglapokkal is rendelkező szárnyakat helyeztek el. Most viszont arra is fény derült, hogy a csapat egy a duplafedeles diffúzorra emlékeztető kinézetű és működési elvű megoldást is kiötölt. A képen felfedezhető, hogy a diffúzor fölött, annak középvonalában egy kimagasló elem látható. Mégpedig szabályosan, tudniillik a diffúzorra vonatkozó magasságkorlátozás (mely a diffúzor tetejét 125 mm-ben maximálja) nem vonatkozik a középvonal 15 cm-es zónájára. Igen ám, de a dupla diffúzor betiltásával megszűnt annak lehetősége, hogy a padlólemezre lyukakat helyezzenek el. Vagyis a csapat mostani megoldásánál keletkezett kiegészítő csatorna nem kaphatja alulról a levegőt!
A helyszínen lévő szakemberek elképzelése szerint Ross Brawnék alternatív megoldást találtak ennek kiküszöbölésére: a kipufogókból – melyek kimondottan a diffúzor ezen részére irányulnak – kiáramló gázokat a kipufogó mögött kialakított vájatokon keresztül lefelé irányítják. Itt a motorborításon lyukak találhatók, melyeken a levegő belép, majd a diffúzor említett részébe jut.
A meglehetősen összetettnek tűnő rendszer hatása és elve nagyjából ugyanaz, mint a duplafedeles diffúzorokénak, az ötlet pedig ráadásul egybeköti az elmúlt szezonok két legmeghatározóbb találmányát: a dupla diffúzort és a befújt diffúzort.

A kép az új diffúzor működését ábrázolja. A sárga nyilak a kipufogógázok feltételezett útját mutatják: a vájatok lefelé, középre irányítják őket, majd a motorburkolat lyukain keresztül a kékkel jelölt diffúzorpótlékba jutnak. A piros vonal a 2009-es dupla diffúzor vonalát mutatja (ld. még lent)
Az elv most is hasonló, mint 2009-ben - csak éppen a szabályok változtak... A diffúzor plusz nyílása akkor lefelé irányult, a levegő pedig szintén lentről, a padlólemezről érkezett. Idén a nyílás a diffúzor felett van, a kapott levegőt pedig fentről, a kocsitesten elvezetve nyeri.

Az eddigiek már önmagukban is meggyőzik az embert a Mercedes csapat találékonyságáról. Ám egyesek még itt sem állnak meg, s e titkokon felbuzdulva máris új elképzeléseket gyártanak. Például arról, hogy a passzív F–csatornát – mely területen a Mercedes már jó kétéves kutatási múlttal bír – nem csupán az orrkúpos megoldásba ültették át Brackley-ben, hanem újra alkalmazni szeretnék a hátsó részen is. Mégpedig a DRS-sel összekapcsolt formában, hasonló elven, mint az orrkúpnál…

Ennek működési elvéről több információt egyelőre ne várjanak, mivel az sem biztos, hogy egyáltalán létezik ilyen megoldás. Ugyanakkor az mindenképpen megállapítható, hogy bár a csapat 2010-ben komoly hátrányt szenvedett azzal, hogy autója rövidsége valamint sajátos módon alakított airbox-megoldása miatt nem tudta autójába átültetni az F–csatorna rendszert, mindez olyan egész éves kutatásra kényszerítette őket, amely során eddig ismeretlen vagy észrevétlen területekre jutottak el. Mégpedig elsőként! És ugyanezen megállapítás vélhetően a 2011-es évre, és az akkor rossz utat jelentő kipufogó-megoldásra is érvényes lehet. (Nem lehet véletlen, hogy a tavaly hasonló  utat választó Lotus idén szintén kimondottan erősnek ígérkezik!)

Hogy ez meghozza-e a sikert, egyelőre nem tudni. Mi viszont szeretnénk hinni abban, hogy a minél hosszabbra nyúlik és minél több problémát állít elénk egy nehéz periódus, annál biztosabb és stabilabb lesz a sikeres időszak. Elvégre az ember csakis hibáról hibára juthat a tökéletességhez!

Reméljük, Brackley-ben is!


A 2012-es szezonra való nagy előkészületek közepette senki se feledkezzen meg akciónkról sem: http://acsaszarutja.blogspot.com/2012/02/nagy-schumi-level.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése