Hat verseny, négy kiesés, kettő pont – ez kezd egyre kínosabb lenni… De
koránt sem Michael Schumachernek, hanem csapatának! A Hétszeres monacói
pole-jával ugyanis olyan súlyos érvet húzott elő, amivel még az őt legjobban
gyűlölők sem igen tudnak vitába szállni. A labdát elegánsan átpasszolta a
Mercedes oldalára, s így – bár az eredmény megint csak Schumi neve mellé került
– a közvélemény most nem az ő, sokkal inkább csapata labdaérzékében kezdett el
kételkedni… A Schumacher név eddig kétség kívül jó reklám volt a Mercedesnek
ahhoz, hogy értékükön felül reprezentálják magukat a médiában, most viszont,
hogy a csapat végre önerőből is szert tehetne ezen népszerűségre, mintha éppen
a korábbi trend akadályozná őket leginkább…
Hogy mi különbözteti meg Michael
Schumachert mondjuk Rubens Barrichellótól, Jacques Villeneuve-től, Giancarlo
Fisichellától vagy Nick Heidfeldtől, nyilván minden F1-rajongó számára
egyértelmű. Akárcsak az, előbbinek miért sikerülhetett könnyedén mindaz, amiről
a többiek azóta is csupán álmodozhatnak. Nem, most nem a hét bajnoki cím
megnyeréséről van szó, hanem a Forma–1-be való visszatérésről. A felsorolt
nevekben ugyanis közös pont, hogy valamennyiük szó szerint kiöregedett az
F1-ből, vagyis annak ellenére voltak kénytelenek abbahagyni ottani
tevékenységüket, hogy szívesen folytatták volna azt.
Persze könnyű annak, aki magát
szinte minden téren a sportág rekorderének vallhatja!
Amikor Michael 2009 végén aláírta
mercedeses szerződését, a munkáltatói részről egyértelműen ezen tények
játszották a legfontosabb szerepet. Persze, ott volt Ross Brawn barátsága (a
brit nyilvánvalóan képességei és személye miatt vette rá barátját, hogy
csatlakozzon csapatához és segítsen neki újjáépíteni azt), meg az 1990-91-es
közös sportautós múlt, ám mindez Norbert Haugon kívül nem valószínű, hogy
bárkit is érdekelt a sváb vezetőségben azon tények mellett, mekkora
reklámértékkel bír a Schumacher név. Talán már 41 éves volt, talán három évet
kihagyott, talán volt a piacon fiatalabb tehetség is ám ez az érték még így is
bőven megérte azt a pármillió eurót évente, amit szerződtetéséért adni kellett,
s kell azóta is minden évben. Egy jó félévszázados kihagyás után kvázi
újoncként visszatérő márka esetében az ilyen reklám valóságos főnyeremény. Legyen
ugyanis annak bármekkora presztízse a sportágon kívül, ahhoz, hogy komoly
presztízst, ezáltal pedig kellő figyelmet szerezzen magának, normál esetben
siker(ek)re van szükség (ld. Red Bull) – ami pedig sokszor még hosszú évek
kemény munkájával sem feltétlenül jön össze (ld. Toyota, BMW). Nekik viszont
eleve adott volt a figyelem – köszönhetően annak, hogy volt egy Michael
Schumacherjük, és egy hozzá kapcsolódó hollywoodi történetük a nagy
visszatérésről.
Jól fizető Schumacher-projekt
És ez még annál is sokkal többet
jelentett számukra, mint azt előre gondolták. A 2010-es, majd a 2011-es
esztendő ugyanis koránt sem alakult a tervek szerint. A csapat komoly gondokkal
küszködött, teljesítmény terén pedig messze elmaradtak a valódi élcsapatoktól.
Nulla győzelem, három dobogó, tetemes lemaradás a pontversenyben, szenvedés a
középmezőny elején – hogy a csapat eredményei ellenére is megkapta a Red
Bull–McLaren–Ferrari hármasnak járó mértékű figyelmet, s ezzel a „a negyedik
nagynak” nevezték őket az elmúlt két szezonban, valójában nagyban Schumacher
marketingértékének eredménye.
Mert a Mercedes-garázs előtt a
2010-es téli teszteken nem a csapat zseniális technikai találmánya miatt
tolongott a fotóstömeg, miként év közben sem a hatodik-tízedik helyek miatt
volt állandó téma a médiában, mi történik a csapat háza táján – a reflektorokat
valójában Schumacher irányította feléjük. Vagy ha úgy tetszik, azok elsősorban
nem a Mercedes-garázsát, hanem a benne tevékenykedő Schumachert szándékozták
megvilágítani.
Az elmúlt két szezon alakulásának
ismeretében elmondhatjuk, mindezt a német márka eredményesen használta ki. A
pályán mutatott produkciójuk ugyanis jóval kevesebb volt annál, mint amekkora
figyelem kísérte azt, vagyis a Mercedes marketing szempontból (és ezalatt elsősorban
a médiamegjelenést értjük) messze felülreprezentálta magát. Hogy megértsük,
mekkora pluszt hozott számukra, hogy egyik versenyzőjüket Michael Schumachernek
hívják, elég csak elképzelni, miként alakulhatott volna mindez mondjuk egy
Rosberg–Sutil párossal. A valós élmezőnytől messze elmaradó teljesítményükkel,
középmezőnyt erősítő szürkeségükkel e két koránt sem a legkarakteresebb
személyiségek közé sorolt versenyzővel feltehetően nem sokkal számítottak volna
izgalmasabb és felkapottabb témának a Force Indiánál… Az olyan hétvégék után,
mint a pont nélküli 2010-es hungaroringi ebben az esetben a Mercedes neve
legfeljebb hirdetések formájában bukkanhatott volna fel az F1-gyel foglalkozó
médiumokban – Schumacherrel viszont állandó találgatásokban, vitákban és
elemzésekben kapott rendre helyet. És bár Schumival ezen időszakban inkább
foglalkoztak negatív irányból, a Mercedesnek ez voltaképpen mindegy volt – ők
ezzel állandóan ott voltak a köztudatban.
Michael jelenlétét persze ezen
felül tudatosan is igyekeztek kihasználni (nem rossz értelemben!) Brackley-ben
és Stuttgartban. A csapat hosszú távú jövőjét jelentő Nico Rosberg
felfuttatásában épp úgy, mint a márka az F1-hez kevéssé kapcsolódó egyéb
programjaiban. Nico szakmailag és marketing szempontból egyaránt hasznot húz
Schumi jelenlétéből: számos dolgot tanult tőle a két és fél év alatt, és az őt
övező figyelemből neki is bőven kijutott – eredményeik összevetése pedig
amolyan presztízst is ad neki. A Mercedes pedig már első közös
reklámkampányukat Schumacher múltjára és hírnevére alapozta, amikor egy
ismeretlen fehér bukósisakos férfiként beültette őt egy piros SLS-be. Az üzenet
nehezen volt félreérthető: a piros autó nem Ferrari, az ismeretlen sofőr mégis
Schumacher – a legenda a Mercedest választotta a rivális helyett. Ezt követően
aztán jöttek a közös reklámok Nicóval meg Häkkinennel, na meg a szponzorok is –
bajnoki címek és futamgyőzelmek híján is.
Hogy a Mercedes mennyire
rájátszik bajnoka jelenlétére, talán éppen a legújabb, alig pár hetes kampányuk
igazolja. Ennek keretében ugyanis nem pusztán felélesztették, de tulajdonképpen
egy az egyben lemásolták a 90-es évek elején létrehozott utánpótlásprogramjukat
– nem kizárt, hogy csakis Schumi apropóján. Elég csak egy pillantást vetni a
Christian Vietoris, Robert Wickens és Roberto Mehri hármasról ezen alkalomból
készült fotóra. A hasonlóság az 1991-es Le Mans-i 24 órás versenyre készülő
Mercedes Junior Team hármasáról (Michael Schumacher–Karl Wendlinger–Fritz
Kreutzpointner) készült képpel nyilván nem véletlen… Miként az sem, hogy a mai
utánpótlás hivatalos mentorát éppen Michael Schumachernek hívják.
A Schumacher-effektus eddig tehát
kimondottan jól működött a Mercedesnél. Most, a 2012-es idény alakulásával
viszont az eddig gondos odafigyeléssel és némi szerencsével felépített/felépült
imázs kezd eltorzulni, a Schumacher nevére az egészségesnél talán erősebben
támaszkodó marketingkoncepció pedig kezd vissza-visszaütni. Finoman utalva
arra, hogy a Mercedes név még a mai napig nem elég erős ahhoz, hogy az eddig rá
irányuló nagy figyelmet maradéktalanul megtartva, de Schumachertől függetlenül
álljon meg saját lábán.
Tablóképek: 1990 - Kreutzpointner, Wendlinger, Schumacher illetve 2012 - Mehri, Vietoris, Wickens |
Egyedül nem megy – egyik félnek sem!
„Csak Nico Rosberget hajlandóak észrevenni a garázsban.” „Michaelnek
egyszerűen a selejtes alkatrészek vannak csupán fenntartva.” „A rekordbajnok
csapatát a gyengébb képességű, figyelmetlen/tapasztalatlan csapattagok
alkotják.” „A csapat ezzel próbál finoman jelezni, lassan ideje átadni a helyet
valaki másnak.” „Nico jelenti a jövőt, Schumi csupán a csapatépítéshez és a
kölyök felfuttatásához kellett nekik.”
Schumi monacói újabb kiesését
követően nagyjából ezek az elméletek és magyarázatok kaptak szárnyra a
Schumival szimpatizálók körében. Hat verseny, négy kiesés, a csapat négy,
Michael versenyét alapvetően befolyásoló hibája, melynek következtében csupán két
(amúgy mázlival összejött) pont áll a Hétszeres neve mellett. Az
elkeseredettség érthető és indokolt, a példátlan pechsorozat pedig sokakban
kelt gyanakvást a Mercedes irányába. Hogy megalapozottan, vagy sem, ezen a
ponton lényegében már nem számít. Ez esetben ugyanis már elsősorban maga a
látszat által továbbított üzenet vált lényegessé, illetve az, hogy a csapat
teljesítménye olyan irányokat vett, mely egyáltalán alapot ad a fenti
találgatásoknak.
A dolgok alakulása mindenképpen
rosszul veszi ki magát: ha a Hétszeres mélyrepülésében bármiféle szándékosság és
manipuláció van azért, ha az egész puszta véletlen, azért kínos ez a trend a
csapatra nézve. A Mercedes egyre kontrasztosabb kétarcúsága – függetlenül
attól, véletlen-e vagy sem – azt sugallja, a náluk csupán egyetlen versenyző
érdemel tökéletes feltételeket.
Márpedig ez hatalmas csorbát
jelent(het) a csapat évek alatt nagy nehezen felépített pozitív imázsán. Mire
két év megpróbáltatásain átverekedve magukat (és ebben Schumachernek
oroszlánrésze volt) végre felnőttek a korábban őket övező figyelem mellé, mire
végre győzelemre, sőt bajnokságra esélyes csapatként, idén először a
teljesítményükkel kezdenek belopózni a köztudatba, furcsa és egyoldalú
hanyagságukkal teszik magukat hiteltelenné.
Mert bár munkájuk ezen hiátusait
eddig könnyedén eltakarták másik versenyzőjük, Nico Rosberg eredményességével,
mégis éppen emiatt az emberek egyre nagyobb és sokszínűbb részében kelt gyanút
Schumacher „pechsorozatának” hosszú és fura volta. Monaco után, mely hétvége
hiteles, végre kézzel fogható bizonyítékkal alátámasztott képet rajzolt Michael
erejéről és a benne rejlő potenciálról, már nem csak a Schumi-szurkolók figyelmét
keltették fel a furcsaságok. Most már szakértők tárták szét kezüket (Lauda: „Ennyi balszerencséje nem lehet senkinek.”,
Sutil: „Párszor ő is hibázott, de ha
valami elromlik a Mercedesnél, az mindig nála történik. Az elmúlt két évben már
mindennel találkozott, míg Rosbergnél semmi probléma – könyörgöm, mit tehetne
még?!”); a média sekélyesebb fele a pechsorozat állomásait vette sorra,
óvatosan megemlítve a fenti elméletek lehetőségét, míg szakmaibb része (ld.
Auto Motor und Sport: ) Schumi másodikszámúvá degradálásáról jelentetett meg
elemzéseket. De egyre több semleges szurkoló, sőt, laikus is osztja a
véleményt, miszerint „ez már több puszta véletlennél”.
Márpedig az efféle kétkedésnek
egyre erősebb alapjai vannak. Elég csak a Schumi és Rosberg kiesési mutatóit
illetve technikai hibáit összesítő táblázatra
pillantani.
E sorok írója nem állítja, hogy
ennek hátterében bármiféle összeesküvés állna, azt ellenben meggyőződéssel,
hogy a gyanút keltő jelek száma mára oly mértékben megnőtt, hogy a csapatnak
sürgősen lépnie kell ez ügyben.
Már csak azért is, mert helyzetük
minden korábbinál kedvezőbb lehetne: idén mind Schumacher, mind a Mercedes a
bizonyítás, a végleges áttörés kapujában állnak, kezükben a a nagy
lehetőséggel. A Mercedes esetében ez a Schumacher névtől független, jó
eredményekkel és győzelmekkel kivívható presztízst, valamint a kerpeniben rejlő
reklámlehetőség pozitív oldalának kiaknázását jelenti (magyarán: végre nem
csupán a Schumacher körülvevő botrányok és kritikák kapcsán szolgálnának
állandó témául, hanem a közösen elért sikerek révén). Schumi esetében pedig
egyszerűen a visszatérés igazolását.
Két hete a monacói hercegségben
Michael előbb lehajtott fővel vetette magát bele a munkába, aztán annak
elvégzését követően mintha csak feltette volna a kezét: „Srácok, a magam
részéről mindent megtettem a sikerért, várom, hogy ti is ezt tegyétek.” Nem
tették. S bár Norbert Haug bajtársias együttérzéssel maga is levette a
felelősséget Schumi válláról, a valóság szavakkal történő elmagyarázásának
ideje immáron lejárt. Annak bizonyítására ugyanis, hogy Schumacher még most is
képes győzni, mindez már kevés. Schumi és csapata ugyanis kellően megerősödött,
a helyzet pedig megérett arra, hogy mindezt EGYÜTT igazolják – mégpedig szavak
helyett tettekkel, a pályán.
Ez az „együtt” viszont még
meglehetősen egyoldalú. Schumacher a tőle telhető legjobb munkával Monacóban
már bizonyított. Most a csapatnak ideje végre tettekkel is támogatni őt.
Például egy 70 montreali kört
kibíró kocsival. A többit meg majd az Öreg megoldja a pályán. Hiszen annál
erősebb bizonyíték – a monacói pole is megmutatta – nincs!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése