Összes oldalmegjelenítés

Jó úton jár a Mercedes? (interjú)


Beindult a 2012-es szezon, s bár a melbourne-i hétvége csalódással ért véget Michael Schumacher számára, az összkép az előző két nap eredményei miatt azért kicsit szebbnek tűnik. A technikai gondok és a versenyen mutatott visszaesés ellenére a Mercedesnek idén végre van esélye a nagyok szintjére lépni. De vajon megvan végre a kellő háttér mindehhez? Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, milyen technikai felkészültséggel vág neki a remélhetőleg már felfelé vezető útnak a Mercedes AMG csapat, így megkértük Putz Patrik technikai szakírót (ppf1.blog.hu), mondja el véleményét Ross Brawnék idei esélyeiről, s hogy jelenleg miként látja a gárda helyzetét – technikai szempontból.


– Niki Lauda nemrégiben a leginnovatívabb autónak nevezte a Mercedes W03-at. Te hogy látod a bajorok új konstrukcióját, és hol helyeznéd el azt ilyen szempontból a jelenlegi palettán? Van esetleg kedvenc megoldásod a W03-on, amit kifejezetten ötletesnek találsz?

Putz Patrik: Ránézésre nem tűnt forradalminak, de ez mindig csalóka. Egyrészt az apróbb trükkök nem biztos, hogy elsőre nyilvánvalóak, másrészt a részletek összhangja kell egy autó sikeréhez, harmadrészt a lemezek alatt is bőven lehet olyan innováció, ami forradalmi. Úgy tűnik itt is ez történt: ha igaz, amit pletykálnak a DRS-sel aktivált F-csatornáról, akkor az zseniális húzás, már csak az kell, hogy legális maradjon 2012 végéig. Másrészt, ha Lauda azt mondja, hogy innovatív, akkor valószínűleg van más is a tarsolyban, mint az F-csatorna.


– Minden csapat rendelkezik egy sajátos tervezési filozófiával, ami az egyes autók evolúciójában kirajzolódik az évek alatt. A szabályváltozások ezek közül hol egyiknek, hol másiknak kedveznek. A Mercedes tavaly például meglehetősen sajátos utat járt a kipufogók tekintetében, mit gondolsz, az eddigiek alapján az idei szabálymódosítások a csapat előnyére vagy hátrányára válhatnak? Egyáltalán van közvetlen összefüggés e két tényező között?

Minden csapat az ideális megoldásra törekszik, csak saját szisztéma szerint próbálják azt felkutatni. Viszont, ahogy az a Mercedes tavalyi kipufogóin megfigyelhető volt, ha egy rivális jobb megoldással rukkol elő, akkor azt előbb-utóbb lemásolják a csapatok, félretéve a saját koncepciót. Az, ahogy egy-egy szabályváltozáshoz közelítenek a csapatok, leginkább a szakembereken múlik, a Mercedesnél éppen beilleszkedő új emberek szerintem nyitottabb hozzáállást eredményeznek, ami sosem árt.


– A gumikopás a tesztidőszakban központi kérdés volt a Mercedesnél, akárcsak a teljes 2011-es szezonban, a csapat tagjai idén viszont rendre cáfolják ezen probléma létét. Szerinted van komoly gumikérdés Brackley-ben? És ha igen, mennyiben hasonlít vagy tér el a mostani helyzet a tavalyitól?

Valószínűsíthető, hogy a tavalyi gondokat már a tervezésnél figyelembe vették, ráadásul ők közvetlenül összehasonlíthatták a W02-essel, hogy mennyiben is változtak idénre a gumik. Arra tippelnék, hogy hosszú távon nem lesz a gumikopással gond.


– Ross Brawnék elsősorban az aerodinamikai részlegnek kedveztek, amikor az új autó kései bemutatója mellett döntöttek, a gumikezelés viszont általában inkább mechanikai kérdés. Melyik területet érzed erősebbnek a csapatnál és melyikben kellene inkább fejlődniük a nagyokhoz képest?

A gumikezelést leginkább a futómű konstrukciója és beállításai befolyásolják, de azért a KERS töltése féktávon, a kocsi aerodinamikai balansza, és ennek érzékenysége is jelentős tényező. Szerintem nem volt rossz ötlet az első tesztet kihagyni a W03-mal, mert a tavalyi autón az új gumikat sokkal gyorsabban kiismerték, mint azok, akiknek az új kocsira és az új gumikra is oda kellett figyelniük. Hogy hol kellene fejlődniük? Talán csak egy problémamentes évadkezdésre volt szükségük. Tavaly volt gond a hűtéssel az év eleji tesztek alatt, ami néhány más problémával együtt azt jelentette, hogy először ezek kijavításán kellett dolgozni, és csak utána jöhetett a fejlesztés. A csapat nyilván tudja, hogy mik voltak a tavalyi autó hibái és arra valószínűleg nagyobb hangsúlyt fektettek. Most úgy tűnik sokkal jobb alapokkal rendelkeznek, mint 2011-ben.


– Michael Schumacher agresszív vezetési stílusa erősen terhelhető orrészt követel meg. Hogy látod, az idei változtatások (új hátsó gumik a Pirellitől, tengelytávnövelés, a kocsi egyensúlyának előrébb tolása, passzív F–csatorna elhelyezése az orrkúpban a Mercedestől) kedveznek neki vagy hátráltatják majd őt?

Túl sok változó van ebben a képletben, hogy pontos választ lehessen adni.  A más alakú hátsó gumik hatása versenyzőről versenyzőre változhat, az F-csatorna lehet, hogy passzív lesz, lehet, hogy aktív (DRS függő), aztán az is lehet, hogy aktív ugyan, de három verseny után betiltják, ez pedig az autó balanszát alapvetően befolyásolja. Elméletileg olyan autót tervez a csapat, amivel mindkét versenyző jól tud bánni, ha ezt tavaly nem sikerült megoldani, akkor a változtatások egy része irányulhatott arra, hogy Schumachernek jobban feküdjék a W03.


– A helyszíni jelentések szerint a csapat uralta a teszteket a végsebesség tekintetében, akárcsak tavaly. Átdolgozott DRS, a legerősebbnek mondott KERS és motor, F–csatorna az orrkúpban és a hátsó szárnyon – vajon mennyit jelentenek ezek a Red Bull rendre letaglózó kanyarsebességével szemben?

A KERS elvileg ugyanolyan lesz, mint tavaly, az előrelépést onnan nem várhatjuk, viszont, ha az aktív, DRS-sel szabályzott F-csatorna beválik, akkor kvalifikáción odaérhetnek a Red Bull-ok mellé. A verseny már más tészta, de a Mercedes valahogy eddig erősebb volt versenyen, mint az időmérőn, talán ezzel annyit sikerül elérni, hogy kiegyensúlyozottabb lesz az időmérő vs. versenytempó arány.


– Hogy látod az erőviszonyokat, mit vársz Schumachertől és Rosbergtől idén?

Megtippelni sem merem, de remélem, hogy becsatlakoznak az élbolyba, mert annál izgalmasabbak lesznek a versenyek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése