Összes oldalmegjelenítés

2012. május 10., csütörtök

A Császár útja (58.) – A szerencse forgandó?


Fele annyi pont, mint ahány verseny, számtalan technikai probléma, pechsorozat, furcsa véletlenek, plusz a csapat első győzelmének végignézése tévén keresztül. Bár a java még hátravan, eddig nagyon úgy fest, 2012 sem Michael Schumacher éve. Hiába tehát a csapat és a Hétszeres előrelépései, részsikerei, az összkép tulajdonképpen nem különbözik az elmúlt két esztendőjétől. Na jó, annyiban mindenképp, hogy a mostani még azoknál is rosszabbul indult…


Ha hinni tudnék az összeesküvés-elméletekben, a szezonkezdetet jelentő négy nagydíjhétvége alapján talán azt mondanám, a Mercedes csupán saját imázsának felépítésére, a neve által jelentett érdeklődés kihasználására, és/vagy egy ifjú tehetség felfuttatására használja fel Michael Schumachert. Csakhogy nem hiszek az összeesküvés-elméletekben, így azt sem tudom elképzelni, hogy ez a négy hétvége valamiféle sorozatos szabotázsakciók miatt sült el balul a Hétszeres számára. Ennél azért már jobban kiismertem a Forma–1 nevű sportágat!
Ha majd’ két évtizedes rajongás után nem így lenne, talán a 2012-es szezon első négy nagydíjhétvégéjének ilyetén alakulását Schumacher rossz karmájának vagy a puszta véletlennek tudnám be. Csakhogy éppen azért nem hiszek ebben sem, mert ismerem már annyira az F1-et, hogy pontosan tudjam, benne mindig mindennek van oka, csupán meg kell keresni azt, így abban is biztos vagyok, hogy Schumacher pechszériája nem pusztán a technika ördögének, Fortuna istenasszony haragjának vagy néhány rosszakaró antiszurkoló woodoo-szertartásának következménye volt.

Akkor most kezdjek el hinni a képtelen, realitásokon túlmutató összeesküvésekben, vagy fogadjam el a puszta balszerencse éppoly képtelen, racionalitást nélkülöző szerepét? Úgy fest, ezzel máris egy ördögi kör középpontjában találtam magam, melynek ellentmondásaiból látszólag nincs kiút. Vajon mit szólna Schumacher a szabotázs-elmélethez? És vajon miként állna Ross Brawn a fatális véletlenek alkotta magyarázatokhoz? Feltehetően mindketten jót mosolyognának – heves fejcsóválás kíséretében… A következő sorok kapcsán éppen ezért nem árt, ha az ő vélt reakciójukat folyton szemünk előtt tartjuk.


A balszerencse lovagja

Ha csupán a statisztikát nézzük, a mostani Schumacher messze legrosszabb évkezdése 1992-es, első teljes szezonja óta – de visszatérését tekintve is. Míg 2010 első négy versenyén tíz pontot szerzett, tavaly csupán hatot – idén pedig kettőnél tart. A visszaeső tendencia egyfelől megmutatja nekünk, hogy amennyiben jövőre is a mezőny tagja lesz, feltehetően –2 ponttal nyitja majd az évet… másfelől pedig tökéletesen félrevezet bennünket autója és valós formája alakulásáról. Új karrierje három évét tekintve ugyanis éppen ellentétes irányú görbét kellene látnunk, de az idei mélyrepülés helyett mindenképp meredek emelkedést.


Vajon mégis miért ez a lesújtó statisztika?

Ha megnézzük első négy versenye alakulását, egyértelmű, hogy Schumacher idénykezdete azért alakult ennyire siralmasan, mert mindannyiszor tőle függetlenül előállt probléma hozta hátrányos helyzetbe, ebből kétszer ráadásul kiesett. Mégpedig a két legerősebb hétvégén, a két legjobb esélyt kínáló versenyen – egyaránt dobogós pozícióból…

Vajon van-e magyarázat erre a rossz kiesési arányra? Vajon lehet-e kézzelfogható indokot találni arra, miként érhet célba Nico Rosberg egy ugyanolyan autóval mind a négy versenyen, amilyennel Schumachernek három futama is zátonyra futott egy-egy hiba miatt?
Ha csupán az elmúlt esztendőt vesszük, Schumi idei 50%-os mutatója nem is annyira tűnik meglepőnek. Míg ugyanis csapattársa 2011-ben csupán 3-szor nem fejezett be versenyt, ő öt alkalommal adta fel idejekorán a küzdelmet – és ebbe még csak bele sem számoltuk egyéb technikai hibáit, baleseteit. Az akkori eredményeknek persze elég kézzelfogható magyarázata van: az ütközések és balesetek kockázata általában annál nagyobb, minél több időt tölt valaki a mezőny sűrűjében. Márpedig Schumacher az előző szezon gyenge időmérős teljesítményeivel igen gyakran került oda, sőt, csapattársáénál agresszívabb vezetési stílusa is közrejátszott abban, hogy több alkalommal került nehéz szituációkba. Ami a konkrét technikai meghibásodásokat illeti, már nehezebb valós magyarázatot találni arra, azok miért a Hétszerest sújtják gyakrabban a Mercedesen belül. A múlt szezonban Schumachernek Ausztráliában, a maláj és kínai időmérőn, Monacóban, Magyarországon valamint a belga időmérőn jutott ki belőlük; míg csapattársát Ausztráliában, a monacói időmérőn, Spanyolországban valamint a szuzukai kvalifikáción hátráltatták csupán, kiegészülve a Kínában és Belgiumban adódó üzemanyag számítási problémákkal… A mennyiség láthatóan nem sokban tér el, ám ha azt is nézzük, melyikük milyen szituációban küszködött gonddal és az mennyire volt befolyással későbbi eredményeikre, Schumit egyértelműen balszerencsésebbnek nevezhetjük. Az idei év ilyen szempontból tehát csupán a megszokott forgatókönyv szerint alakul…

És ez már csak azért is meglepő, mert ha visszatekintünk a 2012-es szezont felvezető téli tesztekre, az első, ami a Mercedesszel kapcsolatban eszünkbe juthat, a bizakodó nyilatkozatok sora, melyek rendre kiemelik az – előző évektől eltérően – ezúttal technikai zűröktől mentes felkészülést, egy rendkívül megbízható autóval. Mindez az első négy versenyen látottak alapján koránt sem tűnik helytállónak – legfeljebb ha csak Rosberg futamait nézzük… Vajon miként lehet az, hogy a télen teljesített három teszt alatt csupán két kisebb meghibásodást produkáló, kimondottan megbízhatónak tartott autó a szezonnyitón 11 megtett kör után bemondja az unalmast? Vajon hogy lehet, hogy ez a megbízható járgány két versenyre rá ismét olyan technikai hibával hátráltatja (ugyanezen) versenyzőjét, amilyen a tesztek alatt egyszer sem jelentkezett nála? És az miként lehet, hogy ez az évkezdése alapján megbízhatatlannak nevezhető kocsi Michael Schumacherrel a volánnál a mugellói teszten több, mint két versenytávot teljesít egy nap alatt – bármiféle probléma és műszaki hiba nélkül?

Ha hinnénk az összeesküvés-elméletekben… de nem hiszünk! Elvégre technikai sportról van szó. A balszerencse sorozata viszont valahogy mégis furcsává teszi ezt az egészet. Vajon hogy lehet, hogy a csapaton belül idén eddig mindig Schumi fogja ki a technikai gondokat illetve emberi hibákat, ráadásul csakis éles, kecsegtető eredményeket ígérő helyzetekben? Akárhogy is, az eddigi W03-mmal megtett kilométereket összegző statisztika Schumacher elképesztő hátrányát mutatja. Nem elég, hogy már a téli tesztidényben is jókora lemaradást szedett össze csapattársával szemben, ez a különbség az első négy versennyel és az évközi teszttel kiegészülve csak még tovább nőtt – immáron négy (!) teljes versenytávnyira (ld. táblázatunkat)! Márpedig bárhogy is vesszük, ez olyan hatalmas hátrány, ami bőven kihatással lehet akár a két versenyző teljesítményére is (minél több a tapasztalatod az autóval, annál jobban ismered).




Körön kívül

2012. április 15. E dátum úgy vonul be a történelemkönyvekbe, mint a gyári Mercedes csapat újkori története első győzelmének napja. Itt ez a kép. Nico Rosberg önfeledten ünnepel csapatával. Teljes joggal, elvégre csodás győzelmet aratott délután – köszönhetően remekül elvégzett munkájának, összeszedett, érett teljesítményének, tehetségének, tudásának. Bárcsak a körülötte álló csapattagok is elmondhatnák magukról ugyanezt! Mégis, most ugyanilyen önfeledten emelik magasba kezüket ők is… Pedig a képekről egyetlen arc, egyetlen társ éppen miattuk hiányzik: Michael Schumacher.
Persze mindez teljességgel érthető. A Hétszeresnek nyilván nem esik jól, hogy bár ő katasztrofális futamot zárt (ismét), csapattársai mégis önfeledten ünnepelhetnek a másik versenyző eredményének okán. Ezek Nico és csapata pillanatai, s ezt Michael is pontosan tudja. Nem akar belefolyni ebbe, elterelni a figyelmet a lényegről – inkább háttérbe vonul.

– Michael Schumachernek legutóbb ismét sok pechje volt. Vagy egyszerűen csak túl sokat akar?
– A szerencse egészen ritka dolog. Hogy őszinte legyek, az elmúlt két versenyen nem adtuk meg neki a tőlünk telhető legjobbat. Különben két nagyon erős eredménye lenne most. Sanghajban problémánk volt a kiállásánál, Bahreinben a hátsószárny ment tönkre. Egy csapat vagyunk, mindent együtt érünk el. Michael az egyik legjobb csapatjátékos, és elfogadja ezt. Kicsit balszerencsés volt, ennek ellenére ebben az évben nagyon erős. Ha mindent helyesen csinálunk, nála is látni fogjuk majd az eredményeket. És ezt el is fogjuk érni.

Ross Brawn az Auto Motor und Sporton megjelent interjújából idéztünk, melyből kiderül, nem csupán egy-két elfogult rajongó, de maga a csapatfőnök is úgy látja, Schumacher gyenge idénykezdésének legfőbb oka a csapat volt (további idézet Brawn ugyanezen interjújából: A versenyzők mind a négy eddigi versenyen kiváló munkát végeztek. Sajnos nem bírtuk munkára minden egyes alkalommal úgy a kocsit, ahogyan szerettük volna. Ha következetesebbek leszünk az autónkkal, mindkét versenyzőnk ki tudja hozni majd belőle a maximumot. Hogy ez az alap meglegyen, egyértelműen csak a csapat felelőssége.”)

Félreértés ne essék, a csapat sanghaji boldogságával az ég világon semmi baj nincs. Itt pusztán arra hívjuk fel a figyelmet, mennyire kegyetlen tud lenni néha az élet: Rosberg sikere Schumachertől éppen akkor vonja el a csapat figyelmét, amikor neki legnagyobb szüksége lenne rá. Kiesése ilyen szempontból szimbolikusnak is mondható: míg a bokszban mindenki Rosberg győzelemre esélyes helyzetét figyeli, Schumi kerékcseréjét elrontják. Nico esetében a tét súlya alatt mindenki maximálisan koncentrált, a hibák így a kisebb téttel bíró helyzetben lévő Michaelnél jönnek elő.
És a kínai vasárnap éjszaka nagy ünneplésében mindez senkinek sem jut eszébe. Pedig Schumachernek hatalmas szüksége lenne a csapat extra figyelmére. Például azért, hogy kiderítsék, miért így alakult hétvégéje, miközben csapattársa történelmet írt ugyanazon csapattal, ugyanazon autóval.

Ugyanazzal?

Mint az a nagy tettek után lenni szokott, a győzelmet követő héten méltán szólt minden Rosbergről. A Mercedes hirtelen győztes csapattá vált mindenki szemében, Rosberget pedig itt-ott máris bajnokesélyesnek titulálták. Nem meglepő tehát, hogy a Bahreini Nagydíj pénteki edzésein is rendre őt kereste a kamera, róla beszéltek a kommentátorok – miközben a másik Ezüstnyílban Michael Schumacher teljesen háttérbe szorult.
Kissé talán a csapaton belül is, amit eredményei némiképp vissza is adtak. Bár a korábbi alkalmakkor tapasztalt következetessége is kissé megingott, a visszaesés oka valójában ismét a csapat figyelmetlensége volt. Schumacher a szombati edzést már az első körben befejezte, a hátsószárny meghibásodása miatt. Az így rámaradt 18. rajthellyel pedig igencsak nehéz bármit is kezdeni – főleg egy olyan autóval, amely szemmel láthatóan nincs igazán topformában a sivatagban. És főleg úgy, hogy a 18.-ból végül 22. hely lett egy elsőre érthetetlennek tűnő váltócsere miatt… (A futam alakulásából egyértelműen kiderül, hogy a könnyelműen feladott 5 rajthely sokba került Schumachernek: előrébbről indulva talán önerőből lett volna pontszerző, s talán a 9. helyezetthez is közelebb tudott volna férkőzni. A váltócsere emellett amiatt is furcsa lépésnek tűnhet, hogy az Auto Motor und Sport értesülései szerint a Mercedes már javában készül egy új, jóval karcsúbb, a kocsi hátsó részének átalakítását lehetővé tévő váltó bevetésére. Ennek időpontját eredetileg Barcelonára jósolták, ám a mugellói teszten minden jel arra utalt, hogy az újítás késik. Schumi mostani cseréjével talán egészen Angliáig várnunk kell majd rá, míg Rosberg a szabályok alapján akár már Moncaóban megkaphatná azt…)
Brawn idézett szavai tehát nagyon is érvényesnek tűnnek, s ha kicsivel mersézebben akarnánk fogalmazni, azt mondhatnánk: Schumachert az utóbbi két versenyen csapata egyszerűen cserbenhagyta. És mindez már csak amiatt is elkeserítő, mert a rekordbajnoknak nem kis szerepe van abban, hogy a Mercedes jelenleg ott tart, ahol.




Tudatalatti libikóka

Bár e kijelentés kissé talán összeesküvés-elméletesen hangzik, a valósághoz annál valamivel azért közelebb áll – csupán az ok-okozati összefüggéseket kell helyes sorrendbe rendezni. Itt ugyanis nem arról van szó, hogy Brawnék szándékosan „szabotálják” Schumacher versenyeit, miközben Rosberget sikerre vezetik. De még csak nem is az elsőszámú-másodikszámú versenyző viszonyról. Sokkal inkább arról, hogy bizonyos események illetve érdekek olykor tudat alatt sarkallják arra a csapatokat, hogy egyik vagy másik versenyzőjükre fókuszálják inkább figyelmüket. E sorok írójának meggyőződése, hogy a Mercedesnél hisznek az egyenlő bánásmód elvében. Náluk jelenleg szó sincs olyan csapaton belüli viszonyról, mint ami legerőteljesebben a Ferrarinál figyelhető meg. Brackley-ben csupán annyi történt, hogy az első versenyek kapcsán Nico Rosbergnek jutott nagyobb figyelem.
Az ifjú németnek nem indult jól a 2012-es idény. A két első időmérőn kikapott csapattársától. Rosberg mindkétszer hibázott gyorskörében, mivel nem érezte rendesen a kocsit a féktávokon. A Kína előtti három hétben csapata mindent megtett azért, hogy javítsanak helyzetén. Az eredmény egy tökéletes kör lett a sanghaji kvalifikáción. Az eddig csapaton belül Nicóra irányuló nagy figyelem a pole-lal még nagyobb lett. Schumachernek az általa kimondottan nem kedvelt pályán mindeközben voltak gondjai. Vasárnapi balszerencséjét követően ráadásul véglegesen elveszítette csapata figyelmét, melynek így már csak egyetlen autóra kellett összpontosulnia.
Talán a bahreini szárnyhiba sem volt teljesen a véletlen műve. Talán a kínai események ezen hétvégére is kihatással voltak.

Véletlenek ugyanis nincsenek. És ezt nemcsak mi, hanem maga Ross Brawn is meggyőződéssel vallja. Egy csapaton belül az egyik versenyző sikeressége legtöbbször összefügg a másik versenyző sikertelenségével. A csapattársak eredményessége mondhatni dinamikus egyensúlyban van. És ezt olykor maga a csapat alakítja – hol tudatosan, hol tudat alatt. Ezek közül jelen helyzetben talán mindkettőnek szerepe van.

A tudatos befolyásolásra az elmúlt két évben is akadt már példa – mindkét versenyző javára illetve kárára.
A 2010-es bajnokság utolsó harmadát a Mercedes és Schumacher már egyaránt feladta. A nyári és őszi versenyeken a kerpeni teljesítménye erősen ingadozott. Schumit ekkor az élesebbnél élesebb kritikák sora találta meg. A mélypontot talán Szingapúr jelentette, ahol Michael egész hétvégén szenvedett, míg csapattársa kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Heidfelddel való ütközése után tulajdonképpen a teljes Angol sajtó visszavonulásra szólított fel őt.
Szuzukában aztán fordult a kocka: Schumacher egész hétvégén versenyképes volt kedvenc pályáján, s szombaton úgy futott neki a Q3-nak, hogy ezúttal minden esélye megvolt legyőzni csapattársát. Aztán a mindent eldöntő körben a passzív F–csatorna hibásan működött, így erre lehetősége sem nyílt. A versenyen aztán mégis felülmúlta csapattársát (utolérte őt, majd nagy csatájuknak Rosberg kiesése vetett véget idejekorán), hogy aztán a futamot követően elégedett arccal álljon az RTL kamerái elé. Amikor a riporter az őt ért kritikákról kérdezte, Schumacher idejét látta az igazság megismertetésének: a külvilág úgy ítélkezett gyengébb teljesítményei felett, hogy közben fogalma sem volt arról, mennyi és mekkora eltérések voltak a csapat két autója között, illetve milyen gondok hátráltatták őt a rosbergi eredmények elérésében. Láss csodát, kifakadását követően Schumi teljesítménye kiegyensúlyozottá és kimondottan jóvá változott a hátralévő három futamra…!
A 2011-es szezon hasonló időszakában hasonló „véletlennek” lehettünk tanúi. Schumacher a jubileumi belga versenyétől kezdve valósággal szárnyalt. A versenyeken rendre felülmúlta csapattársát, s folyamatosan szállította az akkor maximumot jelentő 4-5. helyeket. Javulása olyan látványos volt, hogy az Indiai Nagydíjon még a pontversenyben is felzárkózott márkatársára. A távol-keleti országban történtek meglehetősen letaglózóak lehettek Nico számára. Schumacher jóval hátrébbról indulva, tiszta versenyben verte meg őt, akinél ezzel betelt a pohár. Rosberg csapata elszúrt taktikáját kritizálta a sajtó nyilvánossága előtt. A kirohanást ezúttal is hasonló javuló tendencia követte: Rosberg Abu-Dzabiban csapattársa noidai programját másolva csapaton belül uralta az egész hétvégét – miközben a mindhárom nap komoly beállítási gondokkal küzdő Schumacher mintha elveszítette volna a fonalat. Nyilván ez is a puszta „véletlen” eredménye volt, akárcsak az, hogy Nico Rosberg az arab hétvége előtti napokban – az indiai frusztráltságának nyomát sem mutatva – írta alá addig csak halogatott szerződéshosszabbítását…

Hiába, Ross Brawn csak tudja: véletlenek nincsenek…

***

Hogy miként alakul Schumacher további szezonja, nehéz lenne megjósolni. A pechszériának előbb-utóbb remélhetően vége lesz. Ráadásul most, az évközi teszttel tűzdelt háromhetes szünetben a csapatnak a Hétszeres problémáira is oda kellett figyelnie. Az általa Mugellóban elvégzett munka alapján ez bizonyára meg is történt. Schuminak ugyan ezúttal sem volt szerencséje, hiszen míg csapattársa az első napon 49 kört azért tudott futni, neki a délutáni özönvízben már csupán 5 semmit sem érő forduló jutott. Másnap viszont az egész teszt legproduktívabb napját teljesítette a maga 144 körével.

Mindez egyúttal jól tükrözi Kínai nyilatkozatából kitűnő hozzáállását is, melyben arról beszélt, a hibázó szerelőre nem haragszik, inkább egy baráti öleléssel próbálja megvigasztalni őt. Michaelnek jelenleg két dolog kell a jobb szerepléshez: a csapat nagyobb figyelmet kell szenteljen neki és több szerencsére lenne szüksége.
Csupán remélni tudjuk, hogy ezzel a jövőbe tekintő „csakazértis” hozzáállással, a Spanyol Nagydíjjal kezdve végre kiléphet a balszerencse árnyékából is. Persze ez nem csupán rajta, de csapatán is múlik. Főként csapatán, akik láthattuk, némiképp magára hagyták őt ezen időszakban, ahogy tette azt Fortuna is – talán éppen szintén emiatt. Ha a gárda ismét teljes odaadással mögötte áll, talán szerencséje is visszatalál hozzá. A kulcsot tehát nem pusztán a félresiklásnál, de a helyes útra térésnél is a csapat jelentheti leginkább.

Ezért tűnik igazán jónak Schumacher gyógymódja a folytatásra. Nézzék csak, mi az:  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése