Összes oldalmegjelenítés

2010. február 23., kedd

A Császár útja (2.) – Gyanúsan szürke ezüstök (Mercedes tesztkörkép)


Címvédőként félig újoncok: régi csapat új névvel és új arcokkal. A nyugdíjból visszatérő legnagyobb bajnokkal és egy ifjú tehetséggel a két autó, valamint egy sikergyáros zsenivel a csapat kormányánál – egy gyáróriással a háttérben. Céljuk a bajnokság megnyerése, a tulajdonképpeni címvédés. A folytonosság és megújulás egyvelegével vágnak neki 2010-nek, ám eddig még nemigen villogtak. A Schumi–Brawn sikerpáros az elmúlt évtizedben mindössze egyszer, 2005-ben került távol a bajnokságtól. Vajon az idei lesz az újabb alkalom? Aki így hiszi, nagyot koppanhat!

Ross Brawn nem az a fajta fickó, aki csak úgy figyelmen kívül hagy dolgokat! Bármit is mutat a látszat, biztosra vehető, ő pontosan tudja, mi zajlik csapatában, és nem lenne meglepő, ha kiderülne, ezt valahogy így tervezte meg. Mert ő német bajnoka sikeres visszatérésétől kezdve az autó fejlesztésén át a teszteken mutatott taktikázásig és az elvárások kordában tartásáig mindenre odafigyel! Az első teszt előtt például az utolsó pillanatokat is kihasználta az autó előkészítésére. Majd szép lassan kezdetét vette a tesztidény, és ők jól eltervezett lépésekben haladtak, nem foglalkozva a konkurenciával és az időeredményekkel, csak a saját munkájukra összpontosítva. A tesztek alatt ez a lényeg!
Schumi már az első bevetésén felvette a ritmust. 1:12.947-es idejével a napi táblázat harmadik helyére sorolt be, a Ferrari és a Sauber mögé – bíztató kezdés. Az első, valenciai háromnapos tesztből persze még nem sok mindent lehet megállapítani. Mindez elsősorban az új autó bejáratásáról szólt, és az ismerkedésről. Ne feledjük, a csapatban minden lényeges új: a két versenyző, akik közül az egyik ráadásul már évek óta nem ült „friss” F1-es gépben; az autó, mely szemre igen tetszetős, közeli rokonságban áll tavalyi bajnok testvérével, ám amiről csak remélik, hogy úgy működik a gyakorlatban, mint ahogyan azt tervezték.
Összességében a valenciai tesztnapok jól alakultak a Mercedes számára. Az MGP W01 összesen 280 kört, azaz 1134 kilométert tett meg, mely során apróbb hibáktól eltekintve minden rendben zajlott. Elsőre egész jó teljesítmény! S hogy mik is voltak a hiányosságok? Például Rosberg ülőpozíciója. Nico első menetét követően arra panaszkodott, hogy az új orr-rész, melynek peremén két dudor ágaskodik, zavarja a kilátásban: túl mélyen ült, és nem látta be a kanyarokat. Aztán megemelték két centivel az ülését, ám az etap végére, egy centit újra visszacsúszott, így megint nem látott jól. Apró hiba, mégis zavaró. Tipikus első teszt.
Volt azonban más bonyodalom is. Ross Brawn a tesztet követő értékelésében elmondta, hogy a kipufogón még változtatniuk kell, mivel a jelenlegi megoldás körülbelül 250-280 kilométer után egyszerűen eltörik. Aztán ott volt Schumi hidraulikai problémája a harmadik napon. Ám mindez természetes velejárója az első teszteknek. És amúgy is, a teszt éppen a hibák felismerésére és kiküszöbölésére való! S ezt Ross és Michael is pontosan tudja!
Az új autót első napjain különböző benzinmennyiségekkel próbálgatták. Schumi első benyomása az autóról pozitív volt: „Az autó nagyon finom, kellemes vezetni.” Ross Brawn elsősorban a teli tankos tempójukkal volt elégedett: „Nehéz megítélni a helyzetet. Teli tankkal egész jól mentünk, azonban a sebesség terén még lemaradásunk van. Az autó irányíthatóságával és az egyensúlyával még vannak problémáink, amelyeket a jerezi tesztig meg tudunk oldani.”
 
Körök, kilométerek - Schumi hamar belelendült

 
A jerezi teszteken aztán továbbra sem láthattunk Mercedest a közvetlen élmezőnyben. Leszámítva Rosberg eső miatti elsőségét, a német csapat többnyire az 5.-6. helyeken végzett. 989 körével, azaz 4261 kilométerével a csapat a negyedik legszorgalmasabb volt eddig. A megbízhatósággal kisebb-nagyobb gondokat leszámítva elégedettek lehettek. Ám tempójukat tekintve sem voltak sokat az első háromban. Hol egy McLaren, hol egy Ferrari, hol egy Red Bull verte meg őket (elég nagy különbséggel).
Akár aggódni is lehetne, de a csapatnál valahogy nyoma sincs a pánikhangulatnak. Különös… Lehet, hogy a Mercedes még nem mutatta meg, mit is tud valójában?
Michael Schumacher az első teszteket követően óvatosabb hangra váltott: „Úgy gondolom, hogy versenyképesek leszünk, de hogy azonnal nyerő autó lesz-e vagy sem, az egy másik történet. Számomra ez nem olyan fontos - ez egy hosszú szezon lesz. Az a lényeg, hogy ott legyünk és az elejétől fogva pontokat gyűjtsünk. Nem várom, hogy rögtön az elejétől nyerni fogunk.” Nico Rosberg viszont már egyáltalán nem volt ilyen óvatos: a fiatalabbik német nagy magabiztossággal hangoztatta már az első tesztek óta, hogy szerinte csapata nagyon is versenyképes lesz. Lehet, hogy Schumi és csapat teljesítményének visszafogottsága inkább csak a körülöttük támadt nagy felhajtás csillapítására szolgál? Vagy így próbálják meg enyhíteni az hatalmas elvárásokat és terheket?
Schumi mellet Brawn is az előttük álló feladatokra hívta fel e figyelmet, mondván, az autó egyensúlyán, a gumihasználaton és a sebességen is javítani kell, mert egyelőre a rivális hármas mögött állnak.
Na igen, a sebesség. Hol is áll most akkor a Mercedes GP? Túl vagyunk három tesztsorozaton, és az ezüstnyilak még nem villogtak. Vajon gondban van a címvédő? Ha megnézzük az új autót, az szemmel láthatóan a tavalyi továbbfejlesztett változata. Talán túl óvatosak voltak a brackley-i gyárban, s ellentétben a Ferrarival és a McLarennel, csak kisebb előrelépést tettek?
Mit is mondanak a teszteken látott köridők? Ha megvizsgáljuk az egyes élcsapatok hosszú etapjait, láthatjuk, hogy a Mercedes nagyon is kiegyensúlyozott. Valósnak látszik hát Ross Brawn állítása, miszerint a kocsi elsősorban teli tankkal versenyképes. A Ferrari szintén nagyon kiegyensúlyozott, míg a McLaren elsősorban nagyon gyors. A wokingiak azonban szemmel láthatóan még kicsit küzdenek a gumik kopásával: a nehezebb autójuk a hosszabb távok végére meglehetősen elkoptatja a gumikat, ami miatt az etapok végén már nagyban visszaesik a tempójuk. A britek most nyilván lázasan dolgoznak ezen problémán.
Lehet, hogy éppen ez lesz a kulcs az idei szezonban?

A Mercedes - és Schumi-rajongók akár aggódhatnának is az eddigi eredmények miatt. De mégis van pár igen meggyőző érv, amiben erősen bízhatnak. Elsőként ott van egy kijelentés Ross Brawn-tól: „Ez az alapkasztni, így lesznek még újítások, és Bahreinben egy új aerodinamikai csomagot használunk. Mivel a nagyobb benzinmennyiség csak a súlyelosztásra van hatással, az aerodinamikára nem, így a fejlesztések alapját a tavalyi elemek biztosítják." Vagyis ha jelenleg gond is van az autó teljesítményével, nincs ok a pánikra, hiszen Bahreinben már egy másik, frissebb kocsi áll a rajtrácsra. Aztán ott van még egy sokat sejtető nyilatkozat: „A jövő héten Barcelonában még sok munkánk lesz, de szerintem jó formában leszünk az évad kezdetén.” Ross Brawn és Schumi egyaránt kiemelte a barcelonai tesztek fontosságát. Mintha készülnének valamire. Tán csak akkor futják meg első igazán könnyű autóval megtett körüket, hogy megmutassák, mit is tudnak valójában? Ez is elképzelhető. De ami valószínűbb, Barcelonában minden bizonnyal már új aerodinamikai csomagot tesztelnek. Mert e téren láthatóan elmaradtak eddig a riválisoktól. Elég feltűnő például az első szárny, mely tulajdonképpen a tavalyi kocsin látottakkal megegyező konstrukció. Ez a többi csapatra nem jellemző: az első szárny ugyanis meghatározó a diffúzor megfelelő működésében is. Ez az elem éppen ezért elég gyakran változik, s egy-egy évadon belül általában több variációt is bevetnek a csapatok Ennyire jól bevált megoldás a tavalyi, vagy az újítás még csak ezután jön? Tény: a Mercedes eddig csupán egy másik orrkúp-variációt próbált ki (Jerezben), más szemmel látható újítás nem volt (a kipufogót és a cockpit fölötti légbeömlő körüli kis elemeket leszámítva). Talán majd Barcelonában!

A gondolkodó - Mi járhat a zseni fejében?

A másik érv, mely a pánik ellen szól, pedig a fentiekből következik. Ez tudniillik a Brawn-módszer. Mely a Ferrarinál alakult ki, s melyet a brit éppen Schumacherrel együtt vitt tökélyre. Ez egyrészt arról szól, hogy az autót előbb megbízhatóvá kell tenni, aztán gyorssá. Bajnokságot ugyanis úgy lehet nyerni, ha már az első futamokon pontot szerez az ember. Emlékezhetünk a Ferrari 2002-es és 2003-as évére, amikor is az egy évvel korábbi autóval kezdték a szezont: pontokat, győzelmeket szereztek, majd pedig taroltak.
A Brawn-módszer az autó fejlesztésére vonatkozó része pedig a nem éppen kimagasló teszteredményekre és a látszólag kevesebb újítást tartalmazó csomagra ad magyarázatot. A kulcsot Brawn már idézett szavai jelentik: „Mivel a nagyobb benzinmennyiség csak a súlyelosztásra van hatással, az aerodinamikára nem, így a fejlesztések alapját a tavalyi elemek biztosítják.” Ha mindehhez még hozzávesszük a szabályváltozásokat (keskenyebb első gumik, nehezebb autó, tankolás hiánya), betekinthetünk Ross Brawn briliáns gondolkodásába! Mert a manchesteri medve most ugyanazt teszi, mint amit bajnoki évét megelőzően! 2008-ra egy egyszerű, de annál jobban, pontosabban megérthető autót építettek a Hondával, mely ugyan nem volt versenyképes, ám jó alapot adott arra, hogy egész évben teszteljék a 2009-ben hasznosítható elemeket, és hogy megértsék az egyes elemek, miként befolyásolják a nagy egészet. Közben pedig a gyárban is folytak a munkálatok a jövő évre. S a kettő egyvelegéből megszületett az a majdnem verhetetlen autó, mely tavaly menybe vitte a csapatot.
A titok a munkamódszerben rejlett: határozott nyugodtsággal, lépésről lépésre haladni.

Brawn idén is számba vette az új regulák teremtette lehetőségeket és problémákat, és arra jutott, hogy idén az autó egyensúlya, gumihasználata döntő fontosságú lesz a versenyeken. Ez volt az elsődleges szempont. Kiegyensúlyozottságra és egyenletességre van tudniillik szükség, melynek a verseny telitankos-frissgumis szakaszát éppúgy jellemeznie kell, mint a könnyebb autós, kopott abroncsos szakaszt. Ha megnézzük a McLaren hosszú etapjainak végét, érthetjük, hogy miért is… És ha meg a Mercedesét nézzük meg, azt láthatjuk, hogy éppen ez tűnik az MGP W01 legnagyobb erősségének: az egyenletesség! Lehet, hogy még az időmérőn nem lennének olyan gyorsak, mint a riválisok, ám a versenyen már most is ott lennének az élen!
Az első három teszten nem is a gyorsaság volt a lényeg. Brawn és Schumacher nyugodtsága és kijelentései egyaránt ezt sugallják. Az autót akarták minél jobban megismerni: hogy miként változik az egyensúlya, hogyan kompenzálható a súlycsökkenés és a gumikopás, és így tovább. A jerezi első hét hosszú etapjai elsősorban a gumik megismerésére irányultak, a második héten Schumitól látott tízkörös etapok pedig már a finomhangolás jegyében telhettek. Minél alaposabb munkára és részletesebb ismeretekre van ugyanis szükség az új kocsiról. Mert az idény során éppen az ilyen kis apróságok ismerete lehet a döntő. Ez irányítja majd a fejlesztéseket is, s kiélezett helyzetekben előnyt jelenthet az apró részletek pontos ismerete. S ha már mindez megvan, jöhet az autó gyorsabbá tétele: az autó alapos ismerete és megértése már magabiztosabb alapot jelent az új aerodinamikai csomag bevetéséhez.
A módszer tehát ugyanaz, mint 2008-2009-ben. Az alapoktól indulva apró és határozott lépésekkel – egészen a csúcsig.
Vajon idén milyen magasra jutnak?
Mi minden esetre – szintén apró lépésekkel – egyre közelebb a válaszhoz. Akár már Barcelonában is.


Az eddigi tesztek számokban:

Valencia:
Schumacher: 40 + 82 kör, legjobb idő: 1:12, 438 s
Rosberg: 39 + 119 kör, legjobb idő: 1:12,899 s

Jerez, 1. hét:
Schumacher: 124 + 84 kör, legjobb idő: 1:20,613s
Rosberg: 57 + 53 kör, legjobb idő: 1:22,820 s

Jerez, 2. hét:
Schumacher: 111 + 79 kör, legjobb idő: 1:21,437 s
Rosberg: 71 + 130 kör, legjobb idő: 1:20,061 s

Összesen:
Michael Schumacher: 520 kör, 2250,954 km
Nico Rosberg: 469 kör, 2009,898 km
Mercedes GP W01: 989 kör, 4260,852 km

Vajon Schumi sejti már, mit hoz a jövő?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése