Összes oldalmegjelenítés

2012. április 9., hétfő

Húsvéti történetek


Bizonyára sokan szenvedünk a háromhetes szünettől, ráadásul ezt a hétvégét megint Forma–1 nélkül kellett eltöltsük. Csökkentendő a benzingőzhiányt, most beülünk időgépünkbe, és a húsvét alkalmából áttekintjük Michael Schumacher eddigi karrierjének F1-es versenyzéssel eltöltött húsvét vasárnapjait. Bár a Hétszeres és a húsvéti nyúl viszonyáról nem akarjuk már a következő történetek előtt levonni a végkövetkeztetést, annyit azért előrebocsátunk: a listát elnézve, talán nem is olyan nagy kár, hogy most vasárnap is F1 nélkül maradtunk…



1993, április 11., Európa Nagydíj, Donington Park

Az ifjú tehetség Michael Schumacher bíztatóan kezdte az évet. Bár az idénynyitó dél-afrikai versenyen kiesett, előtte nagyot küzdött Ayrton Sennával, a második brazil futamon pedig megszerezte az évi első dobogóját (3. hely) is. Úgy tűnt, a német a régi nagyok mellett egyre nagyobb helyet követel magának az F1 színpadán, ráadásul a Donington Parkban rendezett Európa Nagydíj időmérőjén a harmadik rajtkockát szerezte meg a két verhetetlennek bizonyuló Williams mögött. Prost és Hill letaglózó fölényéről mindent elárul, hogy Schumi több, mint másfél másodpercet kapott tőlük szombaton, így aztán harmadik helye (101 ezreddel Senna előtt) igazán jó teljesítménynek számított. A másnapi verseny rajtánál vizes pálya fogadta a versenyzőket. Remek esély a papírforma felborítására – gondolhatták akkor. Ám ez a délután sajnos nem Michael Schumacher remekléséről szólt. A Benetton tehetsége már a rajtnál több pozíciót veszített, az első körben egészen a 6. helyre csúszott vissza, a 22. körben pedig egy vízátfolyáson megcsúszva a pályán és a versenyen kívülre került. Talán még túl éretlen volt, talán csak peches, ez a húsvét vasárnap nem alakult kedvezően számára.


1996. április 7., Argentin Nagydíj, Buenos Aires

Immáron kétszeres világbajnokként, a Ferrari új reménységeként vett részt az 1996-os szezon harmadik versenyén, ahol az időmérő edzés alapján egy egészen jó eredményre is komoly esélye volt a gyengécske F310-essel. Szombaton a két Williams közé, a második helyre kvalifikálta magát, és egy ideig vasárnapi versenye is bíztatóan alakult, sokáig a második helyen állt. A verseny közepén aztán egyre lassuló tempója miatt fokozatosan visszaesett. Vetélytársai egyre-másra előzték őt, mígnem a 46. körben a bokszba hajtott és kiszállt autójából. S hogy miért a kiesés? Nos, egy a sportágban merőben szokatlan szárnyhiba miatt: a Ferrari hátsó szárnyának felső eleme nemes egyszerűséggel lerepült menet közben, a ponszerzés reménye pedig a leszorítóerővel együtt veszett el. Schumacher–húsvét: 0–2




1997. március 30., Brazil Nagydíj, Interlagos

Bár az előző két esethez képest Schumachert ezúttal elkerülte a kiesés, sok öröme ebben a húsvéti versenyben sem lehetett. A rajtnál remekül lőtt ki a második helyről, előbb bebújt Villeneuve mellé, s miközben megelőzte őt, ravasz agresszivitással a pálya szélére tessékelte a Williamsét.  Schumi az élre állt, legfőbb vetélytársa pedig a mezőny végére került. A Ferrari számára nem is adódhatott volna ennél nagyobb esély a puszta tempót tekintve Interlagosban messze előttük álló angol csapat legyőzésére. Csakhogy a startnál kialakult tömegbaleset miatt már a kör végén lendültek a piros zászlók, semmissé téve Schumi ígéretes helyzetét. És ez alapvetően meghatározta az újraindított verseny alakulását. Ugyan a német a második rajtnál ismét elment Villeneuve mellett, ám a meglepetés ereje ezúttal már elszállt: a kanadai óvatos volt, s mivel tisztában volt kocsija Ferrarihoz képesti tempóelőnyével, engedett vetélytársának és besorolt mögé a második helyre. A kör végén Villeneuve könnyedén ment el a vörös kocsi mellett, majd pár körrel később így tett Berger is. Schumacher tempója egyszerűen kevés volt ezen a délutánon. Egy meglehetősen unalmas versenyen, átlagos teljesítményt nyújtva csupán az 5. helyen ért célba – Villeneuve, Berger, az eggyel kevesebb kiállással elé kerülő Panis valamint Häkkinen mögött.


1998. április 12., Argentin Nagydíj, Buenos Aires

Kakukktojás a húsvétiak között. Listánk első olyan versenyéről van szó tudniillik, melyen Schumacher-siker született. Méghozzá nem is akárhogy! Az év harmadik versenyére úgy érkezett a mezőny, hogy az első két futamot toronymagasan nyerő McLaren–Häkkinen duót képtelenség lesz legyőzni. Aztán jött ez a bolondos pálya, és az esővel riogató időjárás, és borult a papírforma. Schumacher az élre tört, ütközött David Coultharddal, majd pedig csodát tett: a szezonban először nem McLaren nyert egy futamon. Pazar meglepetésgyőzelmével Michael egyúttal jelezte, legyen bármekkora is egy csapat fölénye, őt semmilyen vesztettnek tűnő helyzetben nem szabad leírni – ilyet ugyanis nem ismer.




2000. április 23., Brit Nagydíj, Silverstone

Kicsit talán kilóg a sorból, mivel igazán flúgosra nem is a vasárnapi verseny, hanem a szombati időmérő sikeredett. Akkor ugyanis vizes pálya várta a mezőnyt, ami az edzés végére fokozatosan felszáradt. Schumacher legnagyobb szerencsétlenségére… Míg ugyanis csapattársa, Barrichello – általános meglepetésre – pole-ra kormányozta Ferrariját, neki csupán az 5. hely jutott. A verseny aztán ugyancsak haloványra sikeredett: csapattársát annak korai kicsúszásával majd kiesésével előzte meg, a McLarenek ellen viszont esélye sem volt. Mivel a szezon addigi három versenyét egyaránt megnyerte, Schuminak persze nem volt oka szomorkodni: elnézve Häkkinenék tükörsima kettős győzelmét, a harmadik pozíció kimondottan jó eredmény volt ezen a hétvégén.


2001. április 15., San Marino Nagydíj, Imola

Meglehetősen peches hétvége, ahhoz „méltó” befejezéssel… Már a szombat sem ígért sok jót: Schumachernek korábbi három versenyen látott fölénye tükrében az időmérős 4. hely legalábbis rossz előjelnek tűnt. És valóban, a német már a rajtnál pozíciót vesztett, aztán pedig Montoya és Panis is könnyedén ment el mellette. Ezt követően még Barrichellót is elengedte, majd a 23. körben még látványosabban lelassult. Bokszkiállása után ugyan még visszatért a 13. helyre, ám a következő forduló végén szerelői a garázsba tolták: versenye és újabb húsvéti szenvedése a felfüggesztés törése miatt véget ért, így aznap csak öccse első F1-ben aratott győzelmének örülhetett.


2002. március 31., Brazil Nagydíj, Interlagos

Egy újabb győzelem. A Ferrari a 2001-es bajnoki autó átépített változatával kezdte ezt a szezont. E döntés az Ausztrál Nagydíjon kifizetődött: megbízható autójával Schumacher még könnyedén maga mögé utasította vetélytársait. A Maláj Nagydíj peches forgatókönyve viszont kissé elfedte azt a tényt, amit Interlagos már nyilvánvalóvá tett: az F2001 pár verseny alatt elavult, a vetélytársak pedig egyre inkább ott loholtak a nyomában. A dél-amerikai forróság ráadásul kimondottan a Michelin-es Williamsek kezére játszott, így aztán Montoya meg is csípte a pole-t. A trónfosztás már az ajtón kopogtatott – legalábbis minden jel erre utalt. Aztán a másnapi verseny mégis rácáfolt erre. Schumi kiváló rajttal és kellő agresszivitással ugrott az élre már a rajtnál, mely kulcsfontosságú momentum volt, mivel Brawnék az egyszer cserélő Williamsekhez képest egy pluszkiállást beiktatva igyekeztek kicselezni ellenfeleiket. Akik közül Montoya első körös sárkányeregetése miatt csak Ralf jelentett aztán valódi veszélyt, ő viszont stabilan: bár a Williams az egész verseny során gyorsabbnak tűnt, mégsem tudta legyőzni Schumit. Pedig nem sokon múlt. Michaelt a futam utolsó harmadában ugyanis végig ott kísérte öccse, Ralf. A parázs, határokat feszegető hajsza végén aztán a bátyó örülhetett. Meg is tette, elvégre pontosan tisztában volt azzal, milyen kevésen múlt, hogy győzelem helyett kudarccal távozzon Brazíliából.

 



2003. április 20., San Marino Nagydíj, Imola

Schumi életének talán legnehezebb futama, karrierjének egyik legnagyobb győzelme. Maga a verseny persze nem feltétlenül volt különleges (lényegében sima győzelem volt), a háttérben történtek viszont annál inkább. A Schumacher fivérek egy nappal korábban veszítették el édesanyjukat, ám a másnapi versenyen ennek ellenére is a rajtrácsra álltak. Míg a 62 kör száguldás során Michael a pályán az erejét mutatta meg azzal, hogy ellentmondást nem tűrve győzött le mindenkit, a futam végeztével egy összetört, erőtlen és elkeseredett ember szállt ki az autóból. Mindez megmutatta, mekkora különbség lehet egy ember két arca között, attól függően, versenyzőként ül-e a volán mögött, vagy emberként sétál-e közöttünk. Schumacher e két szerepének tökéletes elkülönítésével szemléltette, mitől emelkedett kortársai fölé,  mérhetetlen profizmusáról és elhivatottságáról tett tanúbizonyságot ezen a húsvét vasárnapon, mely győzelme ellenére listánk fekete oldalát gyarapítja.


2010. április 4., Maláj Nagydíj, Szepang

Schumi ezidáig (szerencsére?) utolsó húsvéti futama hasonlóan abszurd balszerencsével ért véget, mint az 1996-os argentin verseny. Mivel szombaton a nagyágyúk közül négyen (a két McLaren és a két Ferrari) elkalkulálták magukat az esős időmérő első szakaszában, és már ekkor kiestek, a Mercedes előtt hatalmas lehetőség nyílt meg. Még akkor is, ha csapattársához képest – aki 3. lett az edzésen – Michael csupán a 8. helyről indulhatott. A rajtnál ugyanis máris jóvá írt két helyet, és a nagyok váratlan eltűnésével tulajdonképpen minden esélye megvolt arra, hogy felzárkózzon Nico mögé a 4-5. helyre. Egy a 9. kör elején lerepülő hátsó kerékanya viszont megakadályozta ebben. Az eset már csak amiatt is szokatlan és érthetetlen volt, mert Schumacher a verseny során még csak nem is cserélt kereket, vagyis a hiba versenyt megelőző felkészülés során, a rajtrácson történt. Hogy pontosan miként, máig sem tudjuk, ám végigfutva a Hétszeres húsvét vasárnapi versenyeinek eseményein, mi azt sem tartjuk kizártnak, hogy a nyuszi keze (miket beszélek, mancsa) lehet a dologban…



***

Három hetes ínség ide, benzingőzhiány miatti elvonási tünetek oda, ezek után mi valahogy cseppet sem bánjuk, hogy a legközelebbi versenyre csak egy hét múlva, immáron túl a húsvéton kerül sor…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése