Összes oldalmegjelenítés

2012. június 6., szerda

A Császár útja (60.) – Álom, ami pole-ból volt, s porrá lett


Hogy ez sem lesz tiszta hétvége, előre tudhattuk: Michael Schumacher úgy érkezett Monacóba, hogy bármennyire is fog sütni a nap, azt egy öt rajthelyes büntetés árnyéka mindvégig eltakarja majd előle. Aztán jött a szombat, és a 7-es számú Mercedes ragyogó pole-körével hatolt át a rá vetülő árnyakon, megpillantva a remény, csupán a másnapi rajtig élő sugarát. Hiába, ezen a monacói hétvégén olyan éles kontraszttal váltotta egymást fény és árnyék, mint amikor a versenyzők kétszázzal be-, majd kihajtanak az alagút sötétjéből a szikrázó napsütésbe. S bár a fény Monacóban végre feltűnt annak végén, sajnos Schumi ismét az alagútban rekedt… Vajon kibírja-e a Mercedes a kijutáshoz szükséges – egyre kisebb – távot?


Bár valójában az első rajtkocka járna neki, a hatodikat is méltóságteljesen foglalja el. A kerekek és fékek kellően felhevítve, csak a volán mögött ülő Schumacher maradt hűvös. Vörös sisakjának rostélya lazán felnyitva – egészen az utolsó pillanatig. Michael a jobboldali visszapillantóban nézi, amint a mezőny hátsó tagjai is elfoglalják helyüket – egy utolsó pillantás a seregre, aztán csatába készülő lovagként csapja le sisakja szemellenzőjét. Kezdődhet a küzdelem, jöjjön, aminek jönnie kell!

A jelenet mindent elárul Michael Schumacher monacói hétvégéjéről, hozzáállásáról és 2012-es helyzetéről. Nem alakul jól az eddigi szezon, nagyon nem. A várt és a lehetőségek alapján joggal elvárt eredményeknek nyoma sincs, a balszerencsék, technikai hibák sorozata mindeddig leküzdhetetlen akadályt jelentettek. Most pedig itt volt egy büntetés is, melyet egy saját hiba miatt róttak ki rá – mégpedig igencsak eltúlzott módon (véleményünket ezen elemzésre alapoztuk). Dupla fájdalom.
De nem úgy Schumachernek, akit az ilyen helyzetek általában nem megtörni, hanem kimondottan motiválni és erősíteni szoktak. Lehet, túl sok a probléma, túl hosszú már a sikertelen időszak, túlságosan nyomasztó a közelmúlt, ahhoz, hogy nyomtalanul maradjanak, de Schumi éppen emiatt foglalkozik csak a jelennel és a jövővel. A nyomokat meg sem próbálja eltüntetni, létezésüket tudomásul veszi, aztán egyszerűen csak átlép rajtuk. És bizakodva, mi több, megújulva várja a folytatást. Keserűségnek nyoma sincs, az már réges-rég dacos bizonyítási vággyá alakult.
Bár Schumi nem foglalkozik vele, mi éppen a múlttól tudjuk: az ilyesmiből nagy dolgok szoktak születni. Így volt ez előző karrierje során számtalan alkalommal – legutóbb éppen azon az utolsó, interlagosi futamon, ahol az elveszített vébéreményeken túl oly sok balszerencse is hátráltatta. Akkor ugyanazt a pechsorozatnak fityiszt mutató, laza és csakis az önigazolásért és a versenyzés öröméért harcba szálló Michael Schumachert láthattuk, aki most a vízbeugrás előtti nagy levegővételként az utolsó pillanatig felhajtva hagyja sisakja rostélyát, mintegy azt mondva ezzel: „Egyszer élünk, most vagy soha, vágjunk bele!”.


Pigmalion

Egy nappal korábban is ez a fajta hozzáállás volt a siker kulcsa. Abban a bizonyos pole-körben ugyanis a tapasztalaton és tehetségen kívül nyilvánvalóan volt egy kevés dac, egy jó adag bizonyítási vágy, és egy csipetnyi hanyagság is. (Megemlékezésünk Schumihőstettéről itt.)
A Monacói Nagydíj felvezetéseként Michael igazi francia heteket tartott: vasárnap hivatalos megjelenés a MotoGP Le Mans-i futamán, kedden foci a Nazionale di Piloti csapatkapitányaként (korábbi sérülése miatti hosszú kihagyása után első alkalommal tért vissza a futballpályára!), szerdán még mindig futball, mégpedig a német labdarúgó-válogatott tourettes-i edzőtáborában, a közös szponzor, a Mercedes jóvoltából, aztán délután részvétel az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján. A mozgalmas programsorozatban kérdés kérdést követett, nyilatkozat pedig nyilatkozatot. A közhelyes „reklámdíszletben” még elveszett mindaz, ami meghatározta Michael Schumacher nagydíjhétvégéjét. Ő viszont pontosan tudta mit kell tudnia, és talán szándékosan rá is játszott a helyzetre, hogy annál nagyobb természetességgel vághasson vissza szombaton. Merész tervével senki sem foglalkozott igazán, senki sem hitt realitásukban, csakis ő. A végeredmény így még ütősebb lett.
„Én előre megmondtam!” – emlékezteti mosolyogva a világot először poénnak tűnő ígérete komolyságára, finoman megemlítve a korábban talán ellenében is érvként felhozott igazság helytállóságát: ha valahol, akkor Monacóban aztán igazán számít, ki is ül a volán mögött…
És valóban, Schumacher jó párszor hangoztatta tervét a csapat garázsában és a média képviselő előtt egyaránt. Így lett a városállamból városálom, aztán meg valóság és pole. Amit vicces optimizmusnak álcázott, de véresen komolyan gondolt, mindvégig hitt benne.

"Megcsináltam!"

Vagy egyszerűen csak megérezte? Tény, a dél-franciaországi miniállam szűk pályája, lassú, jó kigyorsítást igénylő kanyarjai kimondottan kedveztek a Mercedesnek – és Schumachernek is. Érezhető volt ez már csütörtökön is, amikor a két szabadedzés kissé kaotikus forgatókönyve még nem engedte felszínre törni a valóságot. Már az első megtett körökben látszott, Schumacher igazán jól érzi magát a volán mögött, s ha időeredményei nem is, ritmusa és magabiztossága mindenképpen jó előjelnek számított. Az első szabadedzésen odaverte ugyan elsőszárnyát az uszoda mögötti sikán falához, mely miatt rövid szünetre kényszerült, a másodikon az eső megakadályozta ugyan, hogy bármit is megmutasson valós erejéből, a harmadik szabadedzést ugyan éppen a leggyorsabb, szuperlágy gumin futott köreinek megkezdése előtt szakították meg, az időmérő edzésen viszont már semmi sem állíthatta meg őt. 1:14,301 – az időeredmény, mely egy páratlan pályafutás 69. edzéselsőségét, a második karrier (ha úgy tetszik, a ráadás) legnagyobb sikerét jelentette.
És egy önbeteljesítő jóslatot, mely egy álommal indult, amiről aztán a hétvége folyamán fokozatosan kiderült, hogy nagyon is megvalósítható. Ez egyre tisztábban kirajzolódó célt, egyre nagyobb magabiztosságot és egyúttal egyre nagyobb odafigyelést is magával hozott, mely végül mind benne volt abban a nagyszerűen összerakott körben, a pazar, senki által meg nem közelített második szektorban és az internetet bejáró egykezes sikánvételben.

Ugyan miért is érdekelte volna Michael Schumachert, hogy a kemény munkával megszerzett pole-t máris elveszítette? Hiszen éppen most bizonyította, amit már harmadik éve bizonyítani akar, szombati elsőségével ráadásul arról is meggyőzte magát, hogy számára nincs lehetetlen.


Kell nekünk a Romain-tika?

A nyitott sisakos rajtvárás felidézett képe azt mutatta, Schumacher ezen hite és hozzáállása vasárnap délutánra mit sem lankadt, a rekordbajnok hasonló szellemiségben és intenzitással tervezi végigversenyezni a nagydíj mind a 78 körét. Mondhatnánk, valóban nyílt sisakos küzdelemre készült. (Na meg naivan célba érésre, de erről majd később…)

Monaco előzhetetlen utcáin nem is igen volt más választása, ha dobogóra akart kerülni a hatodik helyről – márpedig a pole elérése után ez volt a(z amúgy realitást nem nélkülöző) szándéka –; miként egy nappal korábban sem volt mit tenni öthelyes büntetése miatt, meg kellett nyernie az időmérőt. Ha szombaton sikerült, miért ne jöhetne össze vasárnap is a bravúr?

Nos, ezen álom talán túlságosan is romantikusra sikeredett, tudniillik az időmérőtől eltérően a verseny alakulása már nem csupán Schumacher teljesítményén múlt. A hatodik hely egyúttal a mezőny sűrűjét is jelentette, amiből kitörni ezen a pályán nagyon nehéz vállalkozás. (Persze Schumi nem ismert lehetetlent, elvégre ilyesmi már 2005-ben és 2006-ban is összejött neki.) Főleg ha Romain Grosjean rajtol előled… A francia már a felvezető körnél is nehézkesen indult, amit a rajtnál aztán sikerült alulmúlnia. Schumi eredetileg jobbra indult volna, ám látva Grosjean döntését, átfordult a pálya baloldalára. A francia tudniillik újoncos kétségbeeséssel próbálta szépíteni hibáját: némi tétovázás után élesen jobbra húzott, hogy védje a már rég elveszített pozícióját a róla (látszólag) tudomást sem vevő Alonsóval szemben. Végül a két autó összeért, Grosjean lepattant a spanyolról – éppen az esettől a lehető legtávolabb, egészen a palánk melletti vastag porrétegbe menekülő Schumacher Mercedesére… Tulajdonképpen már az is csoda volt, hogy Schumi versenyben maradt, ám szurkolói ekkor joggal lehettek dühösek, tudniillik a német megint egy tőle teljesen független esetből, mások hibáiból szenvedett hátrányt. 

Grosjean és Alonso ütközése egyértelmű versenybaleset volt. A felvételek alapján két dolog viszont tisztán látszik: bár a veszélyes szituációt a francia rossz rajtja és túl optimista befelé haladása idézte elő, magát az ütközést viszont Alonso mozdulata... A spanyol neve érdekes módon fel sem merült a versenybíróságnál...

Grosjeannal ráadásul eddig két alkalommal találkozott a pályán – a francia mindkétszer kilökte őt… Persze hibást keresni fölösleges (bár Grosjean mindig megtalálja azt – sosem magában…), mindez egy újabb fájdalmas balszerencse eredménye volt. Amellett azonban nem szabad szó nélkül elmenni, vajon a versenybíróság miért csak 64 körrel később döntött úgy, megvizsgálják a „Grosjean–Schumacher esetet”. Ez így ugyanis kissé olyan látszatot keltett, mintha a külső tényezők által nem befolyásolt bírák aszerint döntenének egy-egy ügy vizsgálatáról, annak milyen hosszabbtávú következményei lettek… Vajon azért kellett utólag megvizsgálni az ütközést, mert Schumacher érintett volt benne? Vagy azért, mert a német végül kiesett, és ennek esetleg köze lehetett a rajtnál történtekhez? Akárhogy is, egy független testületre nem lehetne hatással a körülmények utólagos alakulása.
A legnagyobb talány viszont, hogy a vizsgálat miért nem „Alonso–Grosjean esetként” említette az ügyet. Schuminak tudniillik köze nem volt az egészhez, ő csupán áldozatként szenvedte el a két vetélytárs kakaskodásának következményét! Vajon Alonso miért maradt ki a vizsgálódásból, ha valójában ő üközött Grosjeannal? (Az eset amúgy egyértelmű versenybaleset volt, két csökönyös versenyzővel: Grosjean arról nem volt hajlandó tudomást venni, hogy rosszul rajtolt és pozíciót veszített, Alonso pedig Grosjeanról – holott a felvételeken láthatóan végig őt figyelte a visszapillantójában…)

Schumacher gyors előretörésről szőtt álmai ezzel tulajdonképpen már az első kanyar előtt semmivé váltak. A korlátnak ütközésnél a Mercedes lendületet veszített, ráadásul az első pillanatokban Schumi afelől sem lehetett biztos, felfüggesztése a helyén van-e még. E megingással a mögötte haladó másik Lotus Kimi Räikkönennel elegánsan kikerülte őt. Ráadásul Vettel is elé került, amikor a megpördülő Grosjean miatt levágta az első kanyart… (Seb nyilván nem tehetett mást, de az ilyen úton történő pozíciószerzés meglehetősen abszurd.)
A dobogó egyre távolabb került: Schumi egy nála jóval lassabb és egy hozzá képest teljesen eltérő taktikán lévő autó mögé szorult. Keze innentől kezdve meg volt kötve, versenyének sorsa már nem saját kezében volt. A barcelonai ítészek pedig nyilván elégedetten figyelték mindezt: Michael ekkor fizetett meg két héttel korábbi hibájáért…
Méghozzá igen komoly árat. A köridők alakulásából egyértelműen kitetszik tudniillik, hogy Schumacher könnyedén tartani tudta volna az élen haladók tempóját. Az alábbi grafikon a Mark Webberhez viszonyított lemaradásának alakulását mutatja. Míg a távolság Räikkönen mögött folyamatosan és egyre nagyobb mértékben nőtt, miután a finn kiállt Schumi elől, fokozatosan csökkenni kezdett. A gumikopás terén ráadásul a német volt előnyben: Rosbergnél hét, Webbernél öt körrel többet bírt Schumacher szuperlágy szettje, és a német minden pluszkörrel egy-egy másodpercet hozott a lágy abroncsot lassan munkára bíró Webberéken. Más kérdés, hogy Kimi miatt csak három ilyen kör volt, és az sem ért sokat, tudniillik hátránya ekkor már 30 másodpercre duzzadt, behozhatatlanná vált…

A grafikonból jól látható, hogy a Räkkönen mögött eltöltött idő alatt Schumi lemaradása folyamatosan nőtt. A legnagyobb kialakult különbség Webber kiállásakor 30,262 mp volt. Schumacher kerékcseréje után ez (későbbi és gyorsabb kiállásának illetve jobb ki- és bevezető körének következtében) 26,948 mp-re faragta lemaradását. Az ezt követő körökben Schumi a szabad útnak hála folyamatosan faragta ezt a különbséget (a hullámzás a forgalomnak köszönhető), egészen az utolsó "normál" körében mért 23,835 mp-ig.
 
Bár az élmezőny és ő eltérő versenyt futottak, bár Webberék nyilván kicsivel jobb tempóra is képesek lettek volna, s a gumik leépülése terén is nyilván volta különbségek, mégsem nagy merészség kijelenteni, Schumacher az első körös koccanás nélkül komoly eséllyel pályázott volna a dobogóra. A pole-ból indulva pedig minden bizonnyal simán nyert volna.

Legalábbis, ha rajtszámát az éjjel átragasztja csapattársa kocsijára…


Cserbenhagyásos gátolás

„Sokat beszéltek és írtak róla a spanyolországi balesete kapcsán, azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy mi, a csapat, az öt versenyből három alkalommal cserbenhagytuk őt, és nem a lehetséges legjobb munkát végeztük el számára. Jobban kell dolgoznunk.” – nyilatkozta Ross Brawn a monacói hétvégét megelőzően a német Bildnek adott interjújában Schumacher 2012-es gyatra eredményeiről. A csapatfőnök Bahrein után idén már másodjára vállalta magára a felelősséget Schumi-ügyben – az első hat verseny alakulását nézve teljes joggal.

Az 58. körben Schumacher tanácstalanul kér segítséget csapatától egyre gyengülő autója miatt. Egy teljesen magára hagyott ember hiábavaló segélykérése ez. A monacói álom végleg semmivé lett: a W03 ismét használhatatlanná vált. Ezúttal a benzinnyomás szállt el. Schumi meg is jegyzi az újságírók előtt, ilyen problémával eddig még nem szembesült.  

Na igen, a boldogságtól feldobott csapata társaságában pezsgőt locsoló Nico Rosberg sem…

Kollektív felelősségtudat? Ugyan már! Ha valami, éppen ez hiányzik leginkább a monacói hétvégét Schumi érthetetlen kiesése ellenére is „nagyszerűnek” értékelő Mercedesből. Tudja ezt Ross Brawn is, aki a monacói paddockban ezt erősítendő érezte szükségét annak, hogy pontosítson a Bild-interjúban tett kijelentésén. Kár volt… „Amikor csapatról beszélek, akkor a versenyzőkről is beszélek. A versenyző sem marad ki a csapat fogalmából. Tehát ha azt mondom, az eddigi munkát, amit csapatként Michael oldalán nyújtottunk, nem elegendő, akkor abba mindenkit beleértek. A munka, amit mi – és ebbe tehát Michael is beletartozik – az első öt versenyen végeztünk, nem volt elég jó, mivel Michaelnek csak két pontja van, ami igazán kevés. (…) Az én nézetem az, hogy a dolgokat mindig kollektíven kell szemléljük. Ezért nem beszélhetünk sosem arról, hogy a versenyző hibát vét, vagy a csapat hibázik, sokkal inkább arról, hogy általában a mi munkánk nem volt elég jó. És most ez a helyzet Michael csapatával.”
Amennyiben Schumi barcelonai kiesését nézzük, ez bizonyára helytálló. De vajon milyen új értelmet nyertek e szavak Monaco után…?! Vajon mi egyebet tehet még a pazar pole-körön és a vesztett helyzetet nem ismerő versenyzésen kívül Michael Schumacher azért, hogy végre eredményes legyen?! Talán a kocsit is egymaga rakja össze?
A szombati elsőségnek és annak a laza sisakrostély lecsapásnak a rajt előtt nagyon komoly üzenete volt a csapat felé – valami ilyesmi: „Belátom, eddig én sem végeztem jó munkát, de most 100%-ban odatettem magam. A tőlem telhető legjobbat hoztam ki magamból, most már tőletek is elvárom – joggal várom el ugyanezt.” Schumacher a hercegségben minden eddiginél közelebb került a nagy áttöréshez – s minden mozdulatával azt jelezte, hogy teljes mértékben készen áll.

Nos, a Mercedes legénysége ezúttal sem értette az utalást…

Márpedig ez igencsak kínos kezd lenni a csapatra nézve, akiknek eddig Schumi kitűnő reklámot jelentett (errőlbővebben itt). Most, hogy végre a német is visszakaphatna valamit a márkától az állandó médiafelhajtásért, illetve a csapattól a sok-sok elvégzett fejlesztőmunkáért és tapasztalatért cserébe, éppen a Mercedes hagyja őt cserben?
A helyzetet csak még furcsábbá teszi az Auto Motor und Sport azon felvetése, miszerint Schumacher hamarosan hivatalosan is könnyen másodikszámú versenyzővé válhat, mivel Rosberg lassan bajnokesélyes lesz, miközben Schumi lemaradása máris behozhatatlan vele szemben. Persze az ilyesmi teljesen logikus és érthető lépés… lenne, ha ez a helyzet nem a csapat hathatós közreműködésével állt volna elő…

Szemben például 2010-zel, mely esztendőt Schumacher tudatosan áldozta a visszaszokásra, valamint csapata érdekében a fejlesztések elősegítésére. Vagy esetleg 2011-gyel, amikor Schumi túlságosan sok pontba kerülő hibái miatt az sem volt feltűnő, mennyivel balszerencsésebb csapattársánál. Na de hogy éppen idén történjen meg mindez, amikor valójában semmi kivetnivaló nincs teljesítményében? Vajon miként veszik majd rá Brawnék Schumachert, hogy adja fel futamgyőzelmét csapattársa bajnoki esélyeiért? Megígérik, hogy cserébe kieshet az összes hátralévő futamon; vagy hogy legközelebb nem lopják ki a kábeleket autójából?!

Na jó, ez erős túlzás, azt kijelenteni viszont nem az, hogy a hat futam alatt kialakult óriási ponthátrány és az elmúlt évek trendjei alapján Schumi idén sem fogja megverni Rosberget, holott erre minden korábbinál jobb esélye lenne. 2012-t ugyanis remek formában indította, előrelépett az időmérős teljesítmény terén, versenyen is van olyan jó, mint tavaly, ill. mint Nico, autója végre elég erős lenne a dobogós helyekért, sőt, olykor a győzelemért való küzdelemhez – mégis, eredményesség terén messze elmarad az előző két évtől. Mintha a hátráltató tényezők száma annál inkább nőne, minél közelebb kerül régi önmagához… És ez legalább olyan éles kontraszt, mint amit a pole és a kiesés, vagy Ross Brawn szavai és a pályán történtek között figyelhettünk meg.

Michael Schumacher jó két és fél év elteltével végre eljutott odáig, hogy képes pole pozíciót szerezni a Mercedesszel, amely csapat pedig elérte, hogy végre valódi, győzelmekre esélyes nagycsapatként tartsák számon. Hosszú út vezetett idáig, mindkettejük részéről, és most, ilyen közel a célhoz, éppen a csapat húzza vissza Schumachert a végső áttörés kapujából? Értelmetlenné téve ezzel a kétéves munkát, hiábavalóvá a sok küszködést, a rengeteg munkaórát és az ezek ellenére töretlen hitet, mely idáig, a siker kapujáig vezette Schumachert?

A Hétszeres monte-carlói teljesítményével és hozzáállásával végérvényesen bebizonyította, hogy kitűzött célja megvalósítható, hogy benne még mindig megvan az ehhez szükséges erő és tudás is. E vérrel és verítékkel összeszedett bizonyítékok halmazát a Mercedes viszont most egyetlen hanyag és rideg kézmozdulattal lesöpörte az asztalról. Nyilván nem így van, a látszat mégis azt mutatja, Schumi sikeressége talán éppen őket érdekli legkevésbé…

Végezetül játszunk kicsit! (A nyertesek között egy rajtrácsnyi Mezei Dánielt Értelmező Kéziszótárt sorsolunk ki a Hánkúk Tájá felajánlásával.) Kérdésünk:
1.      Mikor hátráltatta utoljára Nico Rosberget komolyabb technikai hiba a Mercedesnél?*
2.      Mikor esett ki utoljára technikai hiba miatt Nico Rosberg egy Mercedesszel?**
3.      Egyáltalán, hány kiesése volt Nicónak közös időszakuk alatt összesen?***

Utóbbihoz egy kis segítség: éppen eggyel több, mint Michael Schumachernek…az idei hat verseny alatt…

Árulkodó tekintetek. Rosberget tudva lévően ritkán éri csalódás, de ha mégis... nos, az arcára van írva
 

Válaszok: *A 2011-es Japán Nagydíj időmérőjén. **A 2010-es szuzukai versenyen – ez volt az egyetlen ilyen alkalom. ***Öt, kétszer a csapat hibájából, háromszor ütközés miatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése