Háromszáz. Ilyen tempónál fodros
tetejű zöld függönnyé mosódnak a fák, a kocsi alatt nyílként suhannak át a
szürke aszfalt egybefüggő csíkjai. A horizonton az egyenes sáv összeszűkül,
majd elfordul: a kanyar vészesen és egyre nagyobb tempóban közelít – ahogy a
fékezés pillanata is.
Háromszáz. Ennyi kilométer
megtétele után a már majdnem teljesen kiüresedett tankból az utolsó
benzincseppek is a motortérbe kerülnek, pár végső robbanással adva erőt a kerekeknek
a hajrához. A fáradt autó szinte súlytalanul rója hátralévő métereit a
rázókövek és nagy csaták által megviselt gumikon – magán hordozva az elmúlt
másfél óra megpróbáltatásainak égett-poros jelvényeit. E szignál
félreérthetetlen a kockás zászló számára, amely a célegyenesben már izgatottan
várja, hogy látványos lecsapással véglegesíthesse az előtte elszáguldó kocsik
sorrendjét az örökkévalóság számára.
Háromszáz. Ennyi nappal első
tesztjét követően már utolsó bevetésén is túlvan a Forma–1-es konstrukció. Az
első bizonytalan lépéseket követően egyre kiforrottabbá vált, egyre érettebbé
ahhoz, hogy megvívja nagy csatáit. Megszületett, kigördült, fejlődött, és
egészen a bajnoki hajrá mindent eldöntő összecsapásáig meg sem állt a
száguldásban. Most viszont utolsó köreit is maga mögött hagyta, az őt vezető
versenyzővel pedig egyéves pályafutása végére az utolsó pályán megszerzett
pontot is kitették. Karrierje bevégeztetett, őt egy múzeumba tolják, a mögötte
hagyott kilométerek száguldó izgalmai és megpróbáltatásai pedig a történelemkönyvek
lapjain, mozdulatlanul élnek tovább.
Háromszáz. Ennyi nagydíjjal a
háta mögött a versenyző hatalmas mérföldkőhöz érkezik. Szép, kerek feliratával
ott díszeleg az út szélén, pillanatnyi megállására intve a mindig csak száguldó
sofőrt. Az autó fékez, motorja elcsendesülve bocsátja a levegőbe vibráló
hevességét. Kattan az öv, ugrik a kormány, a versenyző kiszáll, a sisakrostély
felpattan. A mögüle elővillanó szemek az ellenkező irányba tekintenek. A hosszú,
nagyon hosszú útra, melyet a gőzölgő kocsiból felszálló forró levegő és a
távoli horizont együtt homályosítanak végtelenné. Rögös út volt ez, mely
rendkívül változatos tájakon, magas csúcsokon és sötét völgyeken vezetett idáig.
Kezdetét a távolba révedő tekintet már csupán emlékeiben látja. Ott viszont
olyan élesen, mintha még most is két méterre állna annak startvonalától. Ez az
emlékkép állandó útitársként kísérte a versenyzőt végig az úton, folyton
emlékeztetve őt arra, hogy a száguldása során elért újabb és újabb mérföldkövek
nem csak úgy maguktól suhantak el kocsija mellett: ahhoz, hogy ilyen gyors
mozgásba lendüljön, egykor el is kellett indulnia. Mégpedig a célt mindig
élesen látó szemmel, a megvalósítást alapos racionalizmussal átgondoló tiszta
elmével, és a kezeket magabiztosan irányító lelkes szívvel.
0
Mindez már a nulladik
mérföldkőnél jellemezte őt. Pedig az ifjú Michael Schumacher 1991. augusztus 23-án,
Spában, élete első F1-es bevetésén még tele volt kételyekkel és
bizonytalansággal. Abban ugyan nagyon is biztos volt, mire képes, abban viszont
már cseppet sem, vajon mindez mire lesz elég ezen a szinten – az autósportok
csúcsán. Ez a kétely tette céljait visszafogottá, őt pedig óvatossá. Az
óvatosság pedig végtelen alaposságra és odafigyelésre sarkallta,
koncentrációra, mely során a pályán mutatott teljesítmény szempontjából
irreleváns dolgokat teljességgel kizárta életéből. Az induló karrierje,
tehetsége és a benne rejlő lehetőségek körül kialakult vitákról és veszekedésekről
mit sem tudott ekkor.
Csupán beült zöld autójába,
beindította a motort, és addig űzte-hajtotta, míg ki nem préselte belőle az
utolsó lehetséges ezredmásodperceket.
Mert ez a fiú bizonyítási vággyal
is tele volt. Hatalmas szíve már ekkor sem ismert lehetetlent, vágyta a
tökéletest, és elérése reményében folyton a határokat kóstolgatta. S bár
mindeközben ifjonti lendülete olykor túl is vitte rajta, elkövetett hibáiból
rendre képes volt tanulni. Így csiszolódott folyamatosan egyre fényesebbé és
kerekebbé.
Tehetsége hihetetlen gyorsasággal
tört utat magának, amely tempót gyakran irányítani is nehéz volt. Vad és heves
száguldás volt ez, mely során mit sem törődött, sőt dacolt az elé kerülő
akadályokkal. Senna? Mansell? Prost? Berger? Patrese? Egy pillanatig sem
érdekelte mit takarnak e nevek, ő csupán a megelőzendő autót és a legyőzendő
ellenfelet látta. És pontosan ezért volt képes felvenni velük a versenyt. Előbb
csak egy gyors körrel, aztán egy pimasz előzéssel, majd egy dobogóval, egy
futamgyőzelemmel, végül pedig már a bajnoki címért való küzdelemmel. E hatalmas
lendülettel szinte szempillantás alatt felért a csúcsra – anélkül, hogy egy másodpercig
is elgondolkodott volna azon, miként jutott oda és mit is jelent ez valójában.
Nem volt megállás. Jöttek az
újabb, még magasabb csúcsok, a még gyorsabb körök, a még szebb előzések, a még
nagyobb győzelmek, és az újabb bajnokság. Majd az új utak felfedezésének vágya…
100
A következő mérföldkövet, a
századikat 1997. szeptember 28-án érte el, a Nürburgringen megrendezett
Luxemburgi Nagydíjon. A kék overál pirossá változott, az egyre simább út pedig
egyre göröngyösebbé. Ehhez viszont egy felismerés vezetett: a hegycsúcsokat már
jól ismerte, de mivel oly gyorsan száguldott föl rájuk, a meredek emelkedőket
szinte alig. Így aztán önként vállalta, hogy visszaereszkedik, s egy új, minden
addiginál magasabb hegy meghódítását tűzte célul – mégpedig lentről indulva.
Ez a hétvége nehézkesen lépdelt
előre. Az ötödik rajtkocka küzdelmes versenyt ígért, a rossz rajt pedig
rövidet. Az első kanyar túl szűk volt három autó számára, a vöröset ráadásul
éppen az öcs Jordanje találta telibe. Egy kör a középmezőnyben, aztán egy
kicsúszás a sikánban, s egy kiesés a sérült felfüggesztés hibája miatt. Bár a
bajnokság még nem volt veszve, a hátrány kilenc pontra duzzadt az addig
vezetett tabellán. Hiába minden erőfeszítés, az újabb és újabb fölzárkózás, a
sors ismét visszalökte őt, hogy két futammal később belehajszolja karrierje
legnagyobb hibájába – ezzel mutatva meg neki, hogy nem csupán magas és fényes
hegycsúcsok léteznek, de sötét és legalább olyan mély szakadékok is, amik
mindig is ott tátongtak a felfelé vezető út mellett.
Az eddig sebesen száguldó
versenyző a magasból a mélybe került. Egy világ fordult ellene, a balszerencse
is gúnyt űzött vele, hátba támadta, belérúgott, a hamar jött sikerek után így
meg kellett tanulnia tűrni a kudarcot és a küzdelem ellenére is elbukni. Majd
újra küzdeni és újra elbukni. Legyőznie már nem csupán a vetélytársakat
kellett, de egyre több rosszakaróját, az őt üldöző balszerencsét, sőt, sok
esetben önmagát is.
Az egyenes útról hatalmas kerülőn
találta magát – kiszámíthatatlan kanyarokkal, olykor kitaposatlanul. S a
barangolás közben nem volt térkép, azt neki kellett összeraknia, a helyes
irányt magának kellett megtalálnia. Olykor saját kárán tanult, olykor az újabb
és újabb határok fölfedezésével jutott előre, de ahogy haladt, úgy egyre
tisztult a kép. Az út lassan körvonalazódott, s bár néha újra kellett építeni
egy-egy leomló szakaszt, a cél egyre világosabban ragyogott fel a végén.
Hogy végül ismét feljusson a
csúcsra, ezúttal az egyenesen felfelé vivő aszfalt helyett a meredek és sziklás
hegyormon kellett utat találnia. S miután megismerte ezen másik oldalát, már
pontosan tudta milyen maga a hegy, aminek csúcsára igyekezett. Képes lett
értékelni a magasságot, megtanulta tisztelni – de mindenek előtt azt, mely
helyzetek mit kívánnak meg tőle a mászás során.
A kemény küzdelem, a mélység és
magasság fölfedezése felvértezte, megerősítette őt. Olyan eszközök, erények és
tudás birtokába jutott, amelyek segítségével komplex, kiforrott versenyzővé
vált. Az addig nyers tehetséget kézen fogta a tudás, felkarolta és irányítani
kezdte. Egy minden korábbinál félelmetesebb páros állt össze ekkor…
200
Ez a páros feltartóztathatatlanul
tört előre az újabb mérföldkőhöz, a kétszázadikhoz. 2004. május 9-e, Barcelona.
A vörös autó az élről indulva nyer. Övé a leggyorsabb kör, és csupán egyszer, a
rajtnál inog meg egy pillanatra. Mindez persze bőven elég a hátulról valósággal
kilövő Jarno Trullinak, hogy megelőzze őt, ám a győzelem így sem lehet
kérdéses. A legjobb autó, a legjobb csapat és a legjobb taktika mellett nem. A
Ferrari és versenyzője elérte a tetőpontot. A szezon ötödik versenyén ötödik
győzelmüket aratták, a bajnokságot toronymagasan vezették, megvalósították a
tökéletes dominanciát. Érinthetetlenné váltak. Ennél már nincs feljebb.
A csúcsra való visszatérésig összegyűjtött
számtalan tanulság kamatozni kezdett. A kőkemény munka meghozta legszebb
gyümölcsét, s a szüret igencsak hosszúvá nyúlt. Az évek alatt világossá vált,
milyen apróságok és miként hatnak az eredményekre, a felhalmozott ismereteket
pedig a folyamatos javításra igyekeztek felhasználni – csapatként. Hátradőlés
helyett a hibák kiküszöbölésén dolgoztak tovább. S ha a nagyobb hibák már
elkerülték őket, megkeresték a kisebbeket és a még kisebbeket, hogy mindent a
lehető legjobbá varázsoljanak. A tökély hajszolása vált fő céljukká. Övék lett
a legjobb autó, a leggyorsabb csapat, a legötletesebb taktika és az összes
létező rekord. Miután ellenfeleiket már mind faképnél hagyták, saját maguk
elvárása vált ellenféllé. És azt is rendre legyőzték. Nem néztek hátra, nem
lassítottak, csak mentek előre az úton, újabb és újabb célok felé haladva. Folyamatosan
csiszolódtak egyre simábbá, egyre fényesebbé.
A bajnok ideális versenyzővé
vált. A leggyorsabbá, a legtaktikusabbá és legrafináltabbá. Tehetsége és tudása
eggyé forrva egy magasabb szintre emelkedett, ahol egy-egy akadály átugrásához
mindig akkora lendületet vett, amekkorára pontosan szüksége volt, ahol mindig
annyira volt gyors, amennyire kellett, és annyira agresszív, amennyit a helyzet
megkövetelt. Az első mérföldkőnél, az indulásnál még fékezhetetlen sebesség
tökéletesen kezelhetővé és jól irányíthatóvá szelídült – úgy, hogy közben mit
sem veszített tempójából és vadságából. A második mérföldkőnél, az
újrakezdésnél elsajátított tudás pedig zsigeri rutinná lett – anélkül, hogy
könnyelmű megszokássá lustult volna.
Birtokosa pedig új dimenzióba
emelkedett – minden csúcsnál magasabbra.
300
Az út hosszú volt, és most
elérkezett eddigi legkerekebb és legnagyobb mérföldkövéhez, a háromszázadikhoz.
2012. szeptember 2-án, Spában, ott, ahol az egész kezdődött, most bezárul egy
kör. Akkor egy zöldruhás és –fülű, bizonytalan, de bizonyításvágytól fűtött
ifjú indult el – s most egy ezüstfehérruhás bölcs, de továbbra is bizonyítani
akaró érett ember jutott el olyan messzeségekbe, amely távlatait korábban
elképzelni sem tudta, s amit felfogni még most is nehéz.
Ahogyan olvassuk gondolatait a
jeles alkalomból vele készített interjúkban, mi is megállunk egy pillanatra.
Magunk is visszatekintünk végtelenül hosszú útjára, és megdöbbenünk. Mégpedig
hatalmas tudásán, harmonikus nyugalmán és bölcsességén, amellyel saját
pályáját, az elmúlt háromszáz nagydíjhétvégéjét szemléli. Amikor jelenlegi
fiatal ellenfeleiről kérdezik, szemrebbenés nélkül, őszintén mondja el
véleményét, ki miért jó, kinek mit kell még megtanulnia. Szavaiból a mögötte
álló út hosszának méreteivel vetekedő tapasztalat érződik. A tudás, amit saját
karrierje taníttatott meg vele, s amit ma, érett férfiként oly természetesnek
vesz, mint hajdan azokat a zöldfülűként kipréselt másodperctöredékeket, amikkel
rutinos társai sem tudtak mit kezdeni.
Ahogyan saját karrierjéről
beszél, az ember úgy érzi, pontosan tisztában van azzal, mi miért történt úgy,
ahogy. Nincs benne tüske, nem rágódik hibáin, egyszerűen elfogadja magát olyannak,
amilyen.
Most, 43 évesen is. Nem tűz ki
irreális célokat, nem esik kétségbe a siker elmaradásától, sem a balszerencse-sorozattól.
Ő ugyanis a bizonyosságot keresi, s azt az eredményektől függetlenül is érzi –
odabent. Mert rátalált egy-egy kívülről nem látható apróságban. Egy ifjú
csillag ellen bemutatott előzésben, egy jól összerakott időmérőkörben, egy a
titánokat őrületbe kergető sikeres védekezésben, vagy váratlan taktikai
furfangban.
Megváltozott. Már nem hajszolja a
sikert, számára elég a tudat, hogy képes rá. Lazább lett, és másként tekint az
életre. Megismerte a szabadságot, és rájött, versenyezni így is lehet.
Élvezetből, az apró örömök megélésével, amiket korábban tán észre sem vett.
Vetélytársaival barátkozva, a tét súlyától mentesen. Ahogy egykor önként
lelépett a csúcsról, hogy új utakat fedezzen fel magának, és elölről kezdjen
mindent, úgy a teljesség megismeréséért most is egy új utat vállalt: kilépett a
legyőzhetetlen tökéletes szerepéből és visszaállt a középmezőny átlagosságába.
Abba az átlagosságba, amit különleges pályája során folyton hiányolt. Hogy
érinthetetlen zseni helyett egyszerű átlagemberként kezeljék, ami mindig is
volt.
Persze még vágyik a győzelemre –
de koránt sem mindenáron. Hároméves szünete alatt rádöbbent, hogy a versenyző
és az ember között nem feltétlenül kell határt húzni – ahogy a pálya és az élet
között sem. E két, eddig teljesen elkülönített világ összeengedésével ugyanis
olyan szintjét is megtapasztalhatja a versenyzésnek, amelyet eddig nem volt
alkalma kiélvezni – de ami mindig is a leginkább vonzotta benne.
Személyisége most vált igazán
teljessé, pályafutása pedig kerekké. Bár sokan még ma is fintorognak
visszatérésén, mondván, erre semmi szüksége sem volt, mint mondja, ő egyetlen
másodpercig sem bánta meg döntését. Mert szüksége volt erre.
Hiszen pont ő hangoztatja mindig:
„Ahhoz, hogy jó győztes légy, előbb meg kell tanulnod veszíteni.” Márpedig ez a
teljesség tökéletes receptje. Ha valaki, ő biztosan tudja, hiszen ennek
igazságát saját bőrén tapasztalta meg és sajátította el karrierje során. A
teljességé, aminek vágya visszahozta őt a versenypályákra. És valóban, most
talán nem olyan sikeres, mint egykor, de a boldogság szempontjából a siker már
nem számít. Ilyen pályafutással a háta mögött már nem.
Háromszáz. Ilyen tempónál talán
valóban közeleg a fékezés ideje, ennyi kilométer után talán valóban csak
pillanatok választanak el a leintéstől, ennyi eltelt napot követően pedig talán
valóban a bajnokság fináléja következik… Mi viszont bízunk abban, hogy van még
egy pár méterünk a kanyar előtt, jut még némi idő pár tiszteletkörre, s talán
összejöhet még pár szép eredmény a bajnoki trófea kiosztása előtt. Ha másért
nem, a hátrahagyott távolságért!
Háromszáz. A mérföldkő, mely ott
magaslik, az út szélén e kerek, páros számmal hirdeti egy kerek, de páratlan
karrier nagy ünnepét.
Az autó motorja ismét felmordul,
a kihűlt kasztnit újra melegség árasztja el. Kattan az öv, pattan a kormány, a
versenyző beszáll, a sisakrostély lecsapódik. A mögötte eltűnő szemek előre
tekintenek. A hosszú, útra, melyet a sötét plexi és a távoli horizont sem képes
elhomályosítani. Rögös út ez, melynek végét a távolba révedő tekintet még
csupán elképzeléseiben látja. Ott viszont nagyon is élesen. Ez az elképzelés állandó
útitársként kísérte a versenyzőt, folyton emlékeztetve őt arra, hogy a
száguldása során hátrahagyott mérföldkövek csupán útjelzők – mégpedig a cél
felé vezető hosszú úton. Ami még koránt sem ért véget!
A kocsi füstös gumiszagot hagy
maga után, és elviharzik. Magára hagyva egy újabb emlékművet, egy újabb
útjelzőt. Mintegy bizonyítékként az utókornak. Hogy mire ismét lesz valaki, aki
ilyen távolságokba jut, emlékezzen arra az emberre, aki egykor leállította itt
motorját egy pillanatra, s maga is tekintsen vissza az ő általa bejárt útra. Hogy
lebegjen előtte példaként annak minden kanyarvétele, kigyorsítása, huppanója,
sikere és kudarca.
Michael Schumacher, száguldj
tovább szélsebesen utadon, új mérföldköveid, de régi céljaid felé! És ahogy
eddig, kísérjen a háromszázon túl is az éles szem, a tiszta elme, és a lelkes
szív hármasa – a keresett bizonyosság felé!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése