Az ünnep közeleg. Michael Schumacher a hétvégén Spában 300. nagydíján
áll rajthoz. Egy páratlan karrier újabb páratlan mérföldköve. E jeles
alkalomból a német Bild interjúsorozatot
közöl a Hétszeressel. Az első részből kiderül, miért hatnak negatívan a hosszú
karrier sikerei a memóriára; megtudhatjuk, Schumi hosszú időn át miért nem
ivott alkoholt; miként látja a sportág helyzetét és változásait ennyi
tapasztalattal a háta mögött; mi jelenti számára a visszatérés legfőbb
értelmét; valamint betekintést nyerhetünk abba is, manapság legszívesebben mivel
száguldozik a versenypályán kívül.
300 verseny, hét bajnoki cím – hol is kezdhetnénk?
Schumacher: …és hol hagyhatnánk abba? És mikor? (nevet) Érdekes,
hogy mindenütt ott van Spa: az első versenynél, az első győzelemnél, az első
bajnoki címben, ahogy vitatott szituációknál is.
Talán nem is Kerpenben, hanem Spában született?
Schumacher: Versenyzőként biztosan. Tavaly a 20 éves jubileumomat
is Spában ünnepeltem. Ez a hely a nappalim, mert annyi minden történt itt
velem, és mert annyira jól érzem magam ott.
Háromszáz nagydíjindulásnál képes egyáltalán minden versenyre
emlékezni?
Schumacher: Koránt sem…
Legalább minden győzelemre?
Schumacher: Arra sem. Húsz évről beszélünk, így leginkább csak a
fénypontok maradnak meg.
És a csínytevések közül mennyi maradt meg?
Schumacher: Azokon hosszasan kell gondolkodnom. Már karrierem
kezdetekor ezer százalékban csak a versenyzésre fókuszáltam. Évekig alkoholt
sem ittam, mert úgy gondoltam, káros lenne és lassabbá tenne. Egészen addig,
míg nem ittam egy sört, és jöttem rá arra, hogy ennek ellenére is képes vagyok
győzni!
Mennyiben más ma egy verseny vasárnapja, mint ezelőtt húsz évvel?
Schumacher: Természetesen most már sokkal nagyobb rutinom van, de
bizonyos pillanatokban a feszültség és az idegesség is hasonló.
A Forma–1 nagyon sokat változott az Ön háromszáz versenye alatt. Nem
kap mostanság túl nagy szerepet a számítógép, és túl kicsit az ember?
Schumacher: Az előrelépéseket mindig jónak tartom. Az élet a
fejlődésről szól, számunkra, versenyzőknek ez annyit jelent, hogy gyorsabbak
leszünk – és erről szól számunkra az egész. Ami változott, hogy a különbségek
kisebbek lettek. Korábban akár egy másodperccel is le tudtam győzni a
csapattársamat, de ma csupán pár tizedről szól ez – ha szerencsés vagy.
A versenypályák nézőszáma az egész világon csökken, ahogy a tévékben a
nézőszám is. Mire vezeti ezt vissza?
Schumacher: Hogy a versenypályákra kevesebb néző jön ki, nyilván a
belépők magas árának köszönhető. Gazdaságilag nehéz időket élünk, és az emberek
manapság kétszer is meggondolják, mire költsék a pénzüket. A tévés nézettség?
Mennyi nézőnk is volt Hockenheimben?
Átlagban úgy hat millió.
Schumacher: És korábban?
Schumacher fénykorában tízmillió körül.
Schumacher: Akkoriban extrém időket éltünk. Akkor még nem volt egy
német Forma–1-es versenyző sem, aki a bajnokságért harcolt volna. Aztán jött
egy kis senki Kerpenből, és hirtelen szalonképessé tette a Forma–1-et. Ezekkel a
sikerekkel nagy lett a felhajtás, ami aztán viszont ismét alábbhagyott. Azt
gondolom, hogy most egy stabil bázisunk van, de már nem fejlődünk tovább.
Hat világbajnok van a mezőnyben, köztük Sebastian Vettel, egy német
kétszeres világbajnok!
Schumacher: Igen, de Sebastiannak kicsit talán balszerencséje van,
hogy ő a második sikeres német. Wimbledoni győzelmével Boris Becker is első
németként idézte elő az első tenisz-bummot, és Michael Stichnél (Wimbledon 1991-es
győztese – a szerk.) már teljesen más volt a helyzet.
Lehet köze az egyre nehezebben érthető szabályoknak a Forma–1 iránti
lankadó érdeklődéshez? A rajongó talán már nem ismeri annyira ki magát a DRS,
KERS, befújt diffúzor és a lágy, szuperlágy, stb. gumiegyveleg között…
Schumacher: De korábban meg ott voltak a kiállások a tankolással, ami
aztán később az időmérőre is beszivárgott…
De ezeket legalább láthattuk. Az ilyen technikai dolgokat viszont nem
látjuk…
Schumacher: Van viszont nagyon sok előzésünk. Sokkal több az
izgalom, mint korábban. És úgy gondolom, a szurkolók jól informálódnak.
Az Ön karrierjében a legnagyobb vágást a hároméves kihagyás jelentette.
Mennyire változott meg ebben a három évben az Ön sportról és az életről
alkotott képe?
Schumacher: Elsősorban élveztem a szabadságot. Nem kellett mindig
az edzésterveken gondolkodni, hogy ehetek-e hasábburgonyát, ihatok-e egy sört.
Versenyzőként állandóan magaddal és a Forma–1-gyel foglalkozol, legalábbis én
ezt követeltem magamtól. Egyszerűen fel akartam hagyni mindezzel. Csak a Schumacher
családi vállalkozással törődtem. Ott is simán összejön egy könnyed nyolcórás
munkanap…
Ez úgy hangzik, mintha elégedett lenne azzal, hogy most már nincs annyi
teszt, mint korábban.
Schumacher: Abszolút! Olyan körülmények mellett, mint korábban,
amikor tízezer tesztkilométert mentem, biztosan nem írtam volna alá még egyszer.
Az egyensúlynak meg kell lennie a befektetett munka és a szabadság között, ami
időközben nagyon fontos lett számomra.
Milyen volt, amikor visszatért a Forma–1-be? Érzi manapság, hogy nagyobb
szimpátia övezi a bokszutcában?
Schumacher: Is-is. Korábban is megvoltak a cimboráim és a kollégák,
akikkel kijöttem – és azok is, akikkel nem. Biztosan több ember van, akikkel ma
lazább és nyitottabb vagyok, mint korábban. Régebben annyira a középpontban
voltam. Minden körülöttem forgott, sokkal több mindenen kellett rajta tartanom
a szemem, és ébernek kellett lennem, ki akar az én káromra előnyre szert tenni.
Ettől meg akarod védeni magad, és emiatt visszahúzódó leszel. Ez most
megváltozott, hiszen már nem dominálok úgy, mint korábban.
Eljön még az idő, amikor újra dominálni fog?
Schumacher: Előbb vagy utóbb, de jó lenne.
Megbánná a visszatérését, ha a második karrierjét győzelem nélkül
kellene lezárnia?
Schumacher: Nyilván nagy kár lenne. De mostanáig egyetlen
másodpercre sem bántam meg a visszatérésemet. Nagyon szép pillanatok is voltak
benne. Pillanatok, amik talán kívülről nem voltak különlegesek, de számomra… én
elememben éreztem magam bennük és megerősítve.
Úgy hallottuk, egy további elemet is meghódított, ami az égbe emelte
Önt.
Schumacher: Igen, elkezdtem a műrepülést. Ez nagyon érdekel, és
valamikor a közeljövőben meg fogom csinálni a repülési engedélyt is – legalábbis
kis sportrepülőkre.
Schumacher: Lenyűgözött a függőleges helyzet. Ha emelkedsz,
pontosan érzed, ahogy a vér kiáramlik a fejedből. Minden elsötétül, a szemek
becsukódnak. Ott vagy egy kompressziós ruhában, ami ellentétesen nyom, hogy
fent tartsa a vért, de nem vagy messze az ájulástól. Igazán hatásos.
Ez a terhelés hasonlít a Forma–1-es autóból ismertre?
Schumacher: Ott inkább fekszel, és megvan a horizontod. A terhelés teljesen
más, ha fékezésnél előre csúszol, vagy egy kanyarban oldalra. A versenypályán
megvannak a határaid – az aszfalt jobb és bal oldala –, ott fent viszont
végtelen a tér.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése