Michael Schumacher először beszél hosszabb interjú keretein belül
visszavonulásának hátteréről, a döntését megelőző érzéseiről, gondolatairól és
nehézségeiről. Ebből kiderül, a német valóban belefáradt az elmúlt három év
sikertelenségébe és a sportággal járó nehézségekbe. Az alábbi beszélgetés a
Frankfurter Allgemeine Zeitung szombati (október 13.) számában jelent meg, a kérdező Michael
Wittershagen volt.
Milyen sofőr az utakon?
Szívesen vezetek gyorsan, de
betartom a közlekedési szabályokat, és megpróbálok kicsit vigyázni a többi
emberre. Egyik-másik gyakran akar Michael Schumachert játszani az utakon.
Örül, hogy hamarosan már nem csak Mercedest kell vezetnie?
Miért? El kell ismerni, hogy
nincs sok autó, amit jobb lenne vezetni. A Mercedes kiváló autókat kínál a
közlekedéshez, amiket élvezek vezetni.
És a versenypályán?
Örülök a nyugállománynak – ahogy
én ezt szívesen nevezem. Azt gondolom, a körülményeket figyelembe véve helyes
döntést hoztam.
Kicsit úgy érezhettük, inkább kényszerítették a visszavonulásra. Így
van ez?
Nem. A Mercedes illetékesei
mindig hangsúlyozták, hogy a szezon után is szívesen dolgoznának velem tovább.
Ez viszont nem egy, hanem két évről szólt. Ez számomra igen nehéz volt, mert
már egyetlen további év is nehéznek tűnt. Legbelül, tudat alatt már hónapok óta
tudtam, hogy felkészültem a nyugdíjra. A feraris időkben úgy távoztam, hogy
saját magam hoztam döntést, a Mercedes mostani döntése viszont nem kedvezett
nekem. De őszintén szólva, ha Lewis Hamilton nyerni tud a Mercedesszel, akkor
le kell őt szerződtetni. Én magam is pont ezt tettem volna, mivel ő volt a
legjobb választás.
Említette, hogy az akkumulátorai már ismét a vörös sávba kerültek.
Miben mutatkozik ez meg?
Ez sok apróságból áll össze: az
utazás, családtól való távollét, egy akárhol lévő hotelben való gubbasztás,
ahol nem is feltétlenül szeretnék lenni… Természetesen szép hotelekben lakunk,
igazán kivételes helyzetben vagyunk és jól is érezzük magunkat, de számomra nem
létezik jobb, mint otthon lenni. Ez ugyanis szabadságot jelent nekem, és ezt
újra élvezni akarom. Az utóbbi időkben újra és újra előjöttek olyan pillanatok,
amelyekben be kellett osztanom az energiámat, és amelyek során alaposan át
kellett gondolnom a helyzetet és önmagamat is, hogy aztán a pályán meglegyen
bennem a szükséges erő. Félreértés ne essék, megvolt! Még most is pontosan
tudom, mi kell ahhoz, hogy száz százalékot nyújtsak, de az utóbbi hónapokban
voltak idők, amikor nem foglalkoztam a Forma–1-gyel, és nem akartam előkészülni
a következő nagydíjra.
A teljesítménygörbéje ugyanakkor felfelé mutat: idén először vezet
csapaton belül az edzéseket tekintve Nico Rosberggel szemben. Nem sajnálja,
hogy ez a tendencia nem folytatódhat tovább?
Ellenkezőleg. Azt sajnálnám, ha
úgy éreztem volna, mennem kell. Az jó dolog, ha az emberek azt gondolják, kár,
hogy visszavonulok. Ez mégiscsak klassz, hogy elhagyom a Forma–1-et, és az
emberek többsége, de mindenekelőtt én magam is azon a véleményen vagyunk, hogy
még mindig az élvonalba tartozom. Nico biztosan nem egy kontár, ő az egyik
legerősebb csapattársam volt. Szóval emelt fővel távozhatok.
91 versenyt nyert a Forma–-ben, mit jelentett volna Önnek a 92.?
A csapat számára fontos volt,
hogy egyáltalán nyerjen valamelyikünk – és ez Nicónak sikerült is Sanghajban.
Én kezdettől fogva azt mondtam, hogy mindegy, melyikünk nyer először a
Mercedesnek. Természetesen szép lett volna győzni, de végül is semmi sem
változott, ez sem elégített volna ki igazán. Ezt csak a bajnokság adta volna
meg. Ez volt a célom a visszatérésemkor – egy győzelem csupán egy apró csepp
lett volna a tengerben.
És az már számított volna, hét vagy nyolc bajnoki címe van?
Mindenképpen. Akkor ugyanis nem
91 vagy 92 győzelemről beszélgetnénk, hanem még hozzájött volna pár. De ebben a
sportban nem csak egy dologtól függünk. Ismerem a saját adataimat, tudom, mit
csináltam rosszul vagy helyesen, és ebből látható, hogy még mindig tudom
tartani a lépést a többi gyors fiúval.
Az egykori bajnokcsapat Brawn GP, a rekordbajnok Schumacher, az
elitmárka Mercedes – a projekt 2010-ben sokat ígérően indult. Miért maradtak
mégis igazi siker nélkül eddig?
Na igen, ha tudnánk erre a
választ… Három év alatt a bajnoki címre esélyessé akartuk tenni a Mercedest, de
én legbelül úgy éreztem, akár hamarabb is sikerülhet. Tény, hogy ez nem
sikerült. Időnként győzelemre esélyesek voltunk, de aztán a többiek gyorsabban
fejlesztettek, és újra visszaestünk. Ennek okait még meg kell találnunk.
Megbánta a visszatérését?
Semmiképp sem. Az életem azelőtt
is rendben volt, és most is rendben van. Ez a három év sokat adott számomra.
Más szemszögből éltem meg a Forma–1-et, és személyesen is továbbfejlődtem.
Másként viszonyultam az emberekhez, közelebb engedtem őket és intenzívebben
éltem meg mindent. A későbbi életemhez ez hihetetlenül fontos lesz. Korábban
más voltam, de állandóan nagyító alatt álltam, állandóan nyomás alatt voltam,
amiket én helyeztem magamra. Ezért akkoriban nem tudtam kiengedni. Ma már
nyitottabb és pihentebb vagyok, képes vagyok már elengedni és sokkal
szabadabbnak érzem magam.
Azt mondja, megtanult veszíteni.
Előtte is tudtam már, de ma egy
egészen másfajta nyugalmat érzek magamban, mivel sok élettapasztalatom van, és
ezzel természetesen függetlenebb is vagyok. Emiatt jöttem ki olyan jól az
elmúlt három év vereségeivel, ha egyáltalán ezt annak akarjuk hívni. Számomra
ez egy fontos tapasztalat. Győzni és mindenkit két vállra fektetni egyszerű
helyzet. Veszíteni és sokaktól kritikát kapni, ez igazán belevésődik az
emberbe. Talán sokan ezáltal újra felfedeztek, vagy csak most ismertek meg és
fel igazán.
Sokan azt is kritizálták, hogy túl öreg, rosszak már a szemei. Ezek
közömbösen hagyják?
Természetesen komolyan veszem
őket, és egyáltalán nem hagynak hidegen. De felnőtt vagyok és kellően
tapasztalt ahhoz, hogy tudjam, mikor vegyem ezeket magamra és mikor ne. És
mindenekelőtt azt is tudom, ki mikor és mennyire nyilatkozik megalapozottan. Ha
valaki kritikusan értékel, és tudok ebből valamit tanulni, akkor szívesen
elfogadom. Mások viszont a nevemmel akarnak a címlapokra kerülni, amivel nem
azonosulok. Tény, hogy rendszeresen járok szemvizsgálatra, mert természetesen
az én koromban már fontos az ellenőrzés. Valamikor el kezd romlani az ember
látása, ez természetes, de nálam hál’ istennek még nem ez a helyzet. Még nagyon
is felismerem a számokat a mobilomon, és a távolságot is fel tudom mérni.
Nincsenek korlátaim a fittségemmel.
Miként tekint vissza az 1991-ben kezdett Forma–1-es karrierjére?
Azt hiszem, hogy büszke lehetek.
Természetesen volt, amit másként is csinálhattam volna, és nyilván szívesen
lettem volna sikeres a Mercdesszel. De szomorkodjak és elégedetlenkedjek
emiatt? Nem, én mindig száz százalékban odatettem magam, és mindent beleadtam
abba, amit csináltam.
Emlékszik még minden győzelmére?
Ezt gyakran kérdezik tőlem. A
monzai időmérő előtt a versenymérnököm, Jock Clear azt mondta nekem: „Emlékszel
egyáltalán mind a háromszáz versenyedre?” Én erre azt feleltem: „Te Jocky, még
a győzelmeimre sem tudok emlékezni!” Ő ekkor rám nézett, majd azt mondta:
„Igazad van, abból is volt pár!” A csúcsot viszont mindig is Szuzuka jelenti
2000-ből, az első bajnokságom a Ferrarival. A vébé viszont csak az egyik, mivel
a verseny még intenzívebb volt. Ott egyfajta áramlást éreztem, minden klappolt,
egy pillanatra sem akadtam meg. Ha elmész a határokig és a lehetőségeid végéig
mész, az maga a megélt tökéletesség. Ez az érzés leírhatatlan, és egész idő
alatt ezért dolgozol a mérnökökkel és szerelőkkel. A Mercedesnél viszont sajnos
csak ritkán éltem ezt át, a Ferrarinál lényegesen gyakrabban. Egy versenyzőnek
ez jelenti a teljes boldogságot.
Karrierje első felében hétszer volt világbajnok, de csak kétszer
választották meg „Az Év Sportolójának” Nem érezte úgy, hogy nem kedvelik?
A sajnálatot nagyon könnyű
megkapni, az irigységért viszont nagyon keményen meg kell dolgozni. Elég sok
példa van a sportban arra, hogy a sorozatban nyerők kevésbé élvezik az emberek
szimpátiáját, azok viszont sokkal inkább, akik elbuknak, de harcolnak. Nálam is
ez a helyzet: én is azoknak szurkolok, akik nem egészen sikeresek, akik egy
kicsit mindig alulmaradnak, mivel nekik az ember mindig azt kívánja, legyenek
szerencsésebbek.
Ez azt jelenti, hogy az első visszavonulásáig Ön inkább az FC Bayern
München volt, míg most inkább az 1. FC Köln?
Mondhatnánk – de a Köln most már
sajnos nem az első osztályban játszik.
Természetesen igen.
És?
Eleget.
Feltehetően Ön Németország legjobban fizetett sportolója. Mit jelent
Önnek a pénz?
Függetlenséget – számomra és a
családnak, valamint a következő generációk számára. Meg tudom becsülni ezt a kiváltságot, és egyáltalán nem tartom ezt
természetesnek. Egyszerű körülmények között nőttem fel, mégsem szenvedtem
hiányt semmiben. Ezalatt persze nem az anyagi dolgokat értem, hanem hogy
családként elégedettek voltunk. Pontosan tudom, milyen nehéz volt ez a
szüleimnek, és éppen ezért a legszebb dolgok egyike az, hogy amikor hazatérek,
visszaadhatok ebből valamennyit. Számomra mindig is fontos lesz ez a fajta
szabadság.
Ön adrenalinfüggő?
Nem, nem az adrenalin hajt. Az
adrenalin csak az olyan éles pillanatokban áramlik végig a testemen, mint
amikor csak kevés választ el attól, hogy elszálljak, egy nehéz előzésnél, ami
még a jobbik eset – de ezek kivételek. A pályán a többit a gyakorlat adja, amit
még mindig nagyon élvezek. Ha egy kocsit elviszek a határaiig, akkor nem egy
szikla szélén állok, nem kötéltáncolok egy mély szakadék fölött. A versenyzést
én uralom és irányítom, abban nincs semmiféle veszély.
Nem tart attól a felesége, hogy a jövőben ismét motorversenyezik majd?
Az valószínűleg még veszélyesebb lenne, mint pár további év a Forma–1-ben.
Ez így igaz. De levontam a
tanulságot, és ez annyit jelent, hogy nem versenyzem többé motorral, ahogy
korábban tettem. Természetesen nagyon élveztem, és abból is sokat tanultam.
Többek között felismertem, hogy őrültség volt olyan későn elkezdeni
versenyezni. Erre többé nincs szükségem.
De vitorlázni sem fog a Genfi-tavon, nemde?
Nem, az inkább az édesapámra
jellemző. Nekem szükségem van bizonyos mozgalmasságra az életemben.
Van már terve a Forma–1 utáni időkre?
Nincs, de ez is az újfajta
szabadsághoz tartozik. A tervem az, hogy nincs tervem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése