Összes oldalmegjelenítés

2012. október 30., kedd

Csillag – körön kívül (1. rész): Zavar az adásban


„Elhatároztam, hogy a szezon végén befejezem a karrieremet.” Michael Schumacher az idény végén visszavonul – másodjára, s immáron végleg. Persze hat évvel ezelőtt is így volt, aztán mégis meggondolta magát, ám most a távozás módja és körülményei teljesen mások voltak. A Ferraritól ünnepelt bajnokként, a csapat vezéreként búcsúzott, a Mercedest viszont sikerek nélkül, a hátsó ajtón hagyja el. A főbejárat előtt nyújtózó vörös szőnyeg ugyanis más lábnyomát várta már, így előtte kattant a zár. Anélkül, hogy befejezhette volna küldetését, s még azelőtt, hogy elmondhatta volna véleményét, kimondhatta volna végső szavát… De vajon miként jutottak idáig? Mennyire küldték és mennyire akart menni? Mi zajlott a háttérben? Lett volna másik út is? Minisorozatunkban az ehhez hasonló kérdések egész sorát vetjük fel, válaszokat és összefüggéseket keresünk, megpendítve egy-két tágabb gondolat húrját is. A bevezető részben a történet kapcsán felmerülő számos ellentmondás és furcsaság bemutatásával annak járunk utána, létezett-e a mindkét oldal részéről cáfolt ellentét csapat és versenyző között.

„Az utóbbi hónapokban már nem voltam többé biztos abban, hogy a szükséges energiámat és motivációmat még további egy vagy két évre át tudom vinni – az pedig nem az én stílusom, hogy olyasmit csinálok, amiről nem vagyok száz százalékosan meggyőződve.  Emiatt hezitáltam olyan sokáig az elhatározásommal. A mai döntésemmel úgy érzem, megszabadultam ezektől a kétségektől. A végén nem csupán versenyezni akartam, de a győzelmekért küzdeni – márpedig a vezetési kedv köztudottan a versenyképességből táplálkozik.”
Október 4., csütörtök. A helyszín a Mercedes motorhome-ja valahol a szuzukai versenypálya bokszutcája mögött. Michael Schumacher papírra összeszedett gondolatait, illetve hivatalos álláspontját ismerteti az összegyűlt újságírók előtt. Fáradtságról, megrendült motivációról és sajátos helyzetéről beszél. Mint mondja, elfáradt az elmúlt három évben, s úgy érzi, a sportág már nem ad számára annyit, hogy megérje miatta benne maradni.
Ezzel egyúttal hosszú hetek és hónapok őrlődéseinek végére is pontot tesz. Miként e három idény középmezőnyben való vergődését is lezárja, amely egy győzelmekhez szokott, és győzelmekben bízó hétszeres világbajnokot már természetesen nem tud kielégíteni, s amely mára újra teljességgel kifacsarta őt.

Ez az élet rendje – mondhatnánk erre… ha a történet harmonikus szövetén nem látnánk oda nem illő repedéseket, mindenbe beleakadó, kilógó szálakat, a felszínén pedig nem lennének éppen oda nem illésük miatt kirívó apró foltocskák…
Persze a történet lényegének igazságát ezen „anyaghibák” koránt sem kérdőjelezik meg, az viszont cseppet sem lényegtelen, milyen kontextusban olvassuk végig azt. Egy történet értelmezésének ugyanis az apró részletek külön irányokat szabhatnak, így ha elsikkadnak a felszín alatt, némiképp akár félre is vezethetik olvasójukat – elhitetve velük, hogy valóban CSAK a motivációról szólt a mese.
Michael Schumacherének legalábbis nem pusztán egy megfáradt, s emiatt újra visszavonuló bajnok a főszereplője. Ha így lenne, akkor eleve egy a 2006-oshoz hasonló körítéssel adta volna hírül a világnak döntését – aktuális sikeressége pedig nem a bejelentés módját, legfeljebb csak helyszínét (a dobogó utáni sajtótájékoztató helyett a motorhome), valamint az érdeklődés mértékét befolyásolhatta volna.

Csakhogy a szuzukai események merőben eltértek a hat évvel ezelőtt Monzában látottaktól. A legfőbb különbség az volt, hogy míg a végleges döntést akkor valóban ő mondta ki, addig ezúttal már mindenki azelőtt tisztában volt Michael Schumacher mercedeses karrierjének végével, hogy a német egyetlen szót is szólt volna ezzel kapcsolatban.
Szokatlan eljárásmód. A Mercedes ugyanis már egy héttel korábban bejelentette, hogy a Lewis Hamilton–Nico Rosberg párossal vág neki a 2013-as bajnokságnak. Magyarán szólva Schumacher Szuzuka előtt nem arról döntött, hogy nem folytatja a három éve megkezdett kalandját, hanem csupán arról, ha már az véget ért, más csapatnál sem kíván versenyezni többet. Ráadásul ha megnézzük, milyen lehetőségei voltak rá, ez a döntés ugyancsak joggal tűnhet kissé kényszerűnek. A Ferrarinál tulajdonképpen semmi esélye sem volt, nem is jutott tovább puszta érdeklődésnél. A Sauber és a Force India viszont feltehetően reális opció lett volna – csakhogy e két privát, középmezőnybe tartozó gárda a részsikereik ellenére sem nyújthatott perspektívát egy olyan bajnok számára, aki éppen az effajta középszerűség elöl menekülve került bele helyzetébe.


Miről árulkodnak a jelek?

Schumacher sajtótájékoztatóján az egyik legfőbb figyelemfelkeltő oda-nem-illőséget a papírról történő felolvasás jelentette. A német nyilván nem akart hibázni, mindent a legnagyobb alapossággal, a legokosabb módon megfogalmazva akart elmondani, ezért Sabine Kehmmel már előre megírták „a” szöveget. Mintha mindent megtettek volna azért, hogy Schumi bejelentésében minden benne legyen, mégpedig úgy, hogy abból semmiféle – az előző hét találgatásai szerint létező – közte és csapata között fennálló ellentét, csalódottság és kényszer ne érződjön.
De vajon volt-e ilyesmi egyáltalán?
Bár a felek azóta is állítják, nem, és bár semmi okunk kétségbe vonni szavaikat, az azért nagyon is egyértelmű, hogy már teljes harmóniáról sem beszélhetünk.
A felolvasás szokatlansága árulkodó – miként számos további részlet is. Például ahogy Schumacher a bejelentést megelőzően egy egész héten át hallgatott. Csupán két megnyilvánulással adott életjelet magáról ez idő alatt: a Hamilton leigazolásának hírére kiadott hivatalos (értsd: kötelező, semmitmondó, művi) közleménnyel; valamint a csapat számára minden verseny előtt leadott, (s ugyanilyen értelemben) hivatalos szuzukai előzetesével. Lényeges információt természetesen egyik szöveg sem tartalmazott, csupán a megszokott fordulatokat, ködösen és diplomatikusan.
Hogy mi volt a célja ezzel a hallgatással, nem nehéz kitalálni (hasonló, mint a papírra rögzített szöveggel): elejét akarta venni a média felfokozott érdeklődésének, az újabb és újabb találgatásoknak; valamint – egészen végső döntéséig – késleltetni akarta a hivatalos állásfoglalást, amit ekkor már elkerülhetetlenül elvártak tőle.

Ez viszont csupán a következménye volt egy korábbi furcsaságnak, mégpedig a Mercedes csapat szeptember 28-án, sajátos módon történt bejelentésének. A gárda közleményében annyi állt, három évre szerződtették Lewis Hamiltont, mégpedig Nico Rosberg mellé. Michael Schumacherről csakis azért esett szó, mert jelenleg még a Mercedes versenyzője, s emiatt meg kellett említeni, hogy 2013-ra értelemszerűen nem maradt számára hely. Akkoriban többen meg is jegyezték ezzel kapcsolatban, a csapat elegánsabb módját is választhatta volna Schumacher elbúcsúztatásának…
Teljességgel igazuk volt. Tudniillik hiába írta alá már a szerződést Lewis Hamilton, a hivatalos bejelentéssel attól még megvárhatták volna Schumacher végső szavát, hogy a versenyzőváltást aztán egyetlen sajtótájékoztató keretében, kulturált módon közöljék a nyilvánossággal. Az idő ekkor már nem sürgetett, jövőjük pedig végre biztossá vált, tehát semmi okuk nem volt az azonnal bejelentésre.
Hogy nem így történt, abban viszont komoly szerepe volt a csapat kommunikációs csetlés-botlásának. Ross Brawn utóbb elárulta, a bejelentés hirtelen jött és némiképp a kényszer szülte, Lewis Hamilton pedig kihangsúlyozta, minél hamarabb közölni akarta jelenlegi csapatával a végleges döntését, mert így akart sportszerűen elköszönni a McLarentől. Tény, a bejelentés napján elsőként a wokingi csapat lépett: világgá kürtölték, hogy Jenson Button mellé leigazolták Sergio Perezt a Saubertől. Innentől nem volt visszaút a Mercedes számára: többé már nem volt titok a titok, egyértelművé vált, hogy Hamilton hozzájuk igazolt, s ha ezt nem erősítik meg, magukból csinálnak bolondot. Michael Schumachert viszont nem vonhatták bele a folyamatba, mert ő ekkor még mindig nem hozta meg döntését.

Más kérdés, hogy akarták-e még ekkor belevonni egyáltalán, illetve körön belülinek számított-e még a német ebben az időben, s érdekelt-e bárkit is még, milyen irányú lesz az a bizonyos döntés…

Michael Schumacher ezt követően pár napig még hezitált arról, mihez kezdjen, a végső elhatározását pedig a Japán Nagydíj előtti kedden hozta meg. Érdekesség viszont, hogy csapatát erről úgymond hivatalosan csupán közvetlenül a csütörtöki sajtótájékoztató előtt értesítette, amely eseményt eredetileg teljesen másként terveztek szervezői. Norbert Haug viszont egyedül maradt meglepettségével. Utóbb ugyanis kiderült, volt, akinek Schumacher már korábban is elárulta, mire készül – csakhogy privát emberként. „Engem pár nappal előtte értesítettek Michael döntéséről. Előtte már volt lehetőségünk beszélgetni, így felkészültem rá. Amikor kiállt a nyilvánosság elé, már ismertem az okokat.” – nyilatkozta Jean Todt. „Csütörtökön meglehetősen későn érkeztem a helyszínre. Michael beszélni akart velem, és én tudtam, hogy valamit meg akar osztani. Bizonyos beszélgetéseinkből már kirajzolódott számomra, hogy nagy valószínűséggel vissza fog vonulni, de szüksége volt még egy kis gondolkodási időre.” – mondta Ross Brawn.
A két ferraris barát szavaiból két dolog világosan kitűnik: 1. Schumachert már a Hamilton-bejelentés előtt is igencsak foglalkoztatta a visszavonulás gondolata; 2. nekik a döntéséről is hamarabb beszámolt, mint bárki másnak – beleértve saját csapata kulcsfiguráit is!
Ez utóbbi – kiegészülve a már említett papírról történő felolvasással, az egyhetes hallgatással, valamint a Hamilton-bejelentés körülményeivel – pedig még inkább elgondolkodtató.
Vajon Schumacher ennyire nem bízott már Norbert Haugban és a Mercedesben, hogy kvázi megkerülte a hivatalos utat bejelentésével? Ennyire értéktelen volt már a versenyző és csapata között fennálló hivatalos kapcsolat? Miért érezte úgy a német, hogy Ross Brawn mellett még egy Jean Todttal való beszélgetés is fontosabb számára, mint a csapattal való nyílt tárgyalás? Hogy Todtban és Brawnban megbízott, az múltjukat és jelenlegi viszonyukat ismerve nem kérdés. De vajon mennyire bízott még saját csapatában, és csapata mennyire bízott benne?
Az efféle ellentmondásokból, furcsaságokból cseppet sem meglepő, hogy oly sokan feltételezték: a Mercedes és Schumacher eltávolodott egymástól. Mindez ráadásul kölcsönös volt, hiszen míg a Mercedes a Hamilton-döntés bejelentésénél hányt fittyet Schumacher véleményére, addig ő saját visszavonulásának kinyilatkoztatásánál hagyta ki a Mercedest a játékból. Márpedig ez egy a kettejük kommunikációjában fennálló működési zavarra derít fényt. Mintha a felek már nem hogy meghallani nem akarták volna egymást, de már annak sem érezték szükségét, hogy egyáltalán beszéljenek a másikhoz.

De vajon miként jutottak ideáig?

Hogy az eltávolodás melyik fél részéről indult, „a tyúk vagy a tojás” esete, a kettő minden bizonnyal egymást erősítette. Az viszont bizonyos, hogy mindez csupán egy hosszas, hónapokon át tartó folyamat végkifejlete volt, mely ponton már mindkét fél inkább kifelé kacsingatott kapcsolatukból.


Ellenszegülés – súlyos következménnyel

Az első komoly jelekre már nyár elején felfigyelhettünk – mégpedig egy meglehetősen szokatlan kommunikációs gubanc formájában. Ez volt az első alkalom, hogy felszínre bukott egy a háttérben meglévő nézet/érdekellentét.
Július 4-én Ross Brawn egy szurkolói fórumon vett részt Grove-ban, ahol természetesen Schumacher jövőjéről is kérdezték őt. Válasza határozott volt, konkrét időpontokról beszélt. „A következő hat hétben át kell gondolnunk, mit akarunk csinálni jövőre. Ez a legfontosabb döntés, mivel ezt követően tudjuk majd meg, körül kell-e néznünk máshol, vagy a jelenlegi versenyzőinkkel folytatjuk. Még nem beszéltünk konkrétabban a helyzetről, de tudjuk, hogy ennek hamarosan meg kell történnie. Nyáron meghozzuk a döntést.”
Ám épp, hogy a szurkoló elkönyvelhette, a nyári szünetben (augusztus közepén-végén) feltehetően megszületik a döntés, Michael Schumacher másnap Brawnénak szögesen ellentmondó nyilatkozatot tett. „Mindig mondtam, hogy egy megfelelő időpontban összeülünk majd. Ez valamikor bekövetkezik, de most úgy áll a helyzet, hogy október előtt biztosan nem születik és nem születhet döntés.”
A nyilatkoztatok közti ellentmondás már akkoriban is kisebb port kavart a médiában, és rávilágított arra a fő ellentétre, amely mentén a Schumacher–Mercedes kapcsolat előbb meglazult, majd pedig megszakadt. Brawnék határidőt szabtak Schumachernek, aki viszont tartotta magát azon követeléséhez, hogy időt szeretne hagyni magának a döntéshez. A német makacssága feltehetően kiverte a biztosítékot Stuttgartban, és beindított egy folyamatot, aminek a végét aztán csak a szeptember 28-i bejelentéssel ismerhettük meg.
Erre utal Norbert Haug másnapi (július 6.) reakciója is. A Mercedes sportigazgatója előbb igyekszik elsimítani a két nyilatkozat közti ellentmondást: „A helyzet az, hogy nyugodtan össze kell ülnünk. Ross azt mondta csupán, hogy a nyári szünetig meg kell határoznunk az első irányokat.” – korrigálta Brawn szavait. Aztán próbálja elejét venni a média találgatásainak: „Azt terjesztik, hogy ez Michael választása. De Michael az első, aki aláírja, hogy nekünk csapatként kell megegyeznünk. Egy csapat vagyunk, konstruktívan viszonyulunk egymáshoz. Itt nincs szó pókerjátszmáról a szerződés körül.” Végül pedig nyomatékosításával finoman üzen Schumachernek is, a jövőről nem ő, hanem a csapat együtt dönt. „Nagyon fontos, hogy ez a közös döntésről szól.” Haug egyúttal viszont el is árulja magát. Amikor a döntés idejéről kérdezik, a következőképpen válaszol: „Még csak nyolc versenyen vagyunk túl, miért ne várhatnánk tizenkét futamot, hogy lássuk, merre tartunk?”

A kérdés nem költői volt. De még csak nem is kérdés. A szóban forgó verseny a Belga Nagydíj volt, az első futam a Brawn által emlegetett hat hetet követően… Ahogy Brawn szavaiból kitűnt, úgy most tehát Haugé is megerősítette: a Mercedes bizony határidőt szabott Schumachernek, aki viszont továbbra sem volt hajlandó elfogadni azt.
Két hét múlva a sajtóban aztán szárnyra kapott egy olyan hír, miszerint a nagy bejelentésre Belgiumban vagy Monzában kerülhet sor. Mindez szintén egybevág a fenti utalásokkal. A múlt miatt mindkét helyszín ideális kulissza Schumi számára, Spában ráadásul 300. nagydíjhétvégéjét is ünnepli egyúttal. E spekulációra Norbert Haug július 19-i kijelentése szolgált alapul: „Meg fogjuk tárgyalni a kérdést, erre még mindig van időnk. Még csupán kilenc versenyen vagyunk túl. Michael és mi tizenkét-tizenhárom verseny után már egyaránt többet tudunk majd. Van még időnk. Ahogy Ross mondta már, lesz egy megbeszélés Michael és a csapat között, aztán meghozzuk a közös döntésünket.” Újabb jel a Mercedes által szabott határidő létére, ám mintha a konkrét időpontot immáron hajlandóak lennének egy-két héttel kitolni. Talán a Mercedes itt még hajlott a kompromisszumra Schumacherrel?
Haug ezenkívül még kiemelte az újságíróknak, mielőtt találgatni kezdenének, biztosítja őket arról, hogy továbbra is Schumachert tekintik elsőszámú jelöltjüknek: „Előbb Michaellel beszélünk, addig nincs alapja a spekulációknak. Önök persze spekulálhatnak, azt úgyis szeretik. De én nem vágyom erre.”

Ma már tudjuk, a Mercedes végül éppen Spában egyeztetett az addig csak előkészített szerződés részleteiről Lewis Hamiltonnal, vagyis a csapat nem volt hajlandó várni bajnokára, Schumacher pedig valóban kicsúszott a határidőből. Sabine Kehm már Hamilton leigazolásának bejelentését követően elárulta, a csapat a német határozatlansága miatt volt kénytelen más alternatívát keresni, vagy ha úgy tetszik – feltehetően a júliusi nyílt ellenszegülés miatt igencsak dühösen – nem volt hajlandó igazodni hozzá.
Látni fogjuk viszont, hogy ez nem teljesen igaz így, hiszen az angollal való spái tárgyalásnak bőven voltak előzményei, a folyamat pedig már jóval korábban elindult. Miként az is világos, hogy a történet nem csupán kettő, hanem jóval több síkon mozgott, számos érdek ütközött egymással, mely csatában a hét csillag végül kevésnek bizonyult az eggyel szemben…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése